Wel of niet steriliseren?
Wel of niet steriliseren?
Ik twijfel als een malle om straks Sam te laten steriliseren. Bij Gizmo niet gedaan en bij Molly ook niet. Aan de ene kant zeg ik wel, om gezondheids redenen. Maar de operatie aan een gezonde hond vind ik nu doodeng. Betrap mezelf erop dat ik best wel overbezorgd ben. Waar dat nou weer vandaan komt geen idee.
Hoe staan jullie daarin???
Re: Wel of niet steriliseren?
Mijn teefjes zijn allemaal geholpen.
Teefje 1, op 3 jarige leeftijd, ze was altijd na loopsheid heftig schijnzwanger, geen leuke hond door de hormonen, dat gaat goed tot een baarmoedermotsteking en dan heb je een erg zieke hond. Geen verandering gemerkt in karakter, wel in vacht. Een verharende hond krijgt een andere vacht.
Teefje 2, idem, maar zij was een bang hondje en dat wisselde tijdens de cyclus, na castratie want dat is het eigenlijk, werd ze een stuk stabieler
Bij diki heb ik gekozen haar jong te laten helpen, te jong misschien, een eerste loopsheid laten komen wordt door de een aangeraden door de ander weer niet. Maar bij diki bleven melktanden staan en die moesten eruit, toen was het eenmkeer narcose. Ze was 10 maanden. Geen enkel negatief effect, gewoon netjes uitgegroeid, karakter bleef onveranderd, volwassen geworden. Geslachtshormonen zijn geen groeihormonen. Veel mensen denken dat castratie zorgt voor een onvolwassen hond,
De operatie zelf, 10 dagen opletten op de wond en hechtingen hoewel tegenwoordig steeds meer van binnen wordt gehecht zodat je buiten geen draadjes meer ziet. Drie dagen zijn ze niet lekker. Mijn heidewachtel sprong de tweede dag over een hekje, dat moet je niet goedvinden, maar ja ze deed het.
Teefje 1, op 3 jarige leeftijd, ze was altijd na loopsheid heftig schijnzwanger, geen leuke hond door de hormonen, dat gaat goed tot een baarmoedermotsteking en dan heb je een erg zieke hond. Geen verandering gemerkt in karakter, wel in vacht. Een verharende hond krijgt een andere vacht.
Teefje 2, idem, maar zij was een bang hondje en dat wisselde tijdens de cyclus, na castratie want dat is het eigenlijk, werd ze een stuk stabieler
Bij diki heb ik gekozen haar jong te laten helpen, te jong misschien, een eerste loopsheid laten komen wordt door de een aangeraden door de ander weer niet. Maar bij diki bleven melktanden staan en die moesten eruit, toen was het eenmkeer narcose. Ze was 10 maanden. Geen enkel negatief effect, gewoon netjes uitgegroeid, karakter bleef onveranderd, volwassen geworden. Geslachtshormonen zijn geen groeihormonen. Veel mensen denken dat castratie zorgt voor een onvolwassen hond,
De operatie zelf, 10 dagen opletten op de wond en hechtingen hoewel tegenwoordig steeds meer van binnen wordt gehecht zodat je buiten geen draadjes meer ziet. Drie dagen zijn ze niet lekker. Mijn heidewachtel sprong de tweede dag over een hekje, dat moet je niet goedvinden, maar ja ze deed het.
Dank je Ientje. De vacht maakt me niet uit. Die is nu al redelijk ontploft.
Ik heb Lotus laten helpen toen ze een half jaar oud was.
Door een teefje vroeg te laten helpen word de kans op melkkliertumoren nihil en ook de kans op baarmoederontsteking neemt vors af.
Ik ben mijn hond Mowgli verloren aan melkkliertumoren en dit wil ik nooit meer meemaken.
Door een teefje vroeg te laten helpen word de kans op melkkliertumoren nihil en ook de kans op baarmoederontsteking neemt vors af.
Ik ben mijn hond Mowgli verloren aan melkkliertumoren en dit wil ik nooit meer meemaken.
Snap je twijfel Yvonne
Ik heb L& K wel laten helpen, operatie stelt niet zoveel voor hoor
Ik vond het vooral prettig dat ik ze dus veilig los kon laten lopen
Ik heb L& K wel laten helpen, operatie stelt niet zoveel voor hoor
Ik vond het vooral prettig dat ik ze dus veilig los kon laten lopen

Ja meer eens Corrie. En die schijnzwangerschap waar heel veel teefjes meer of minder last van hebben is ook niet leuk.
Een volgende teef zou ik zeker weer laten helpen.
Een volgende teef zou ik zeker weer laten helpen.
Ik snap die twijfel wel. Ik weet niet of dat nou overbezorgdheid is, het is wel jou hond hèYvonne schreef: ↑31 okt 2025, 23:34Ik twijfel als een malle om straks Sam te laten steriliseren. Bij Gizmo niet gedaan en bij Molly ook niet. Aan de ene kant zeg ik wel, om gezondheids redenen. Maar de operatie aan een gezonde hond vind ik nu doodeng. Betrap mezelf erop dat ik best wel overbezorgd ben. Waar dat nou weer vandaan komt geen idee.
Gizmo en Molly heb je niet laten steriliseren vanwaar nu de twijfel dan om het wel te doen bij Sam? of heb je ook zo getwijfeld bij Gizmo en Molly....

Molly is een grote hond en daar liggen de gezondheids redenen anders dan bij kleine hond. Kleine hondjes worden er eerder ziek van aan baarmoeder en dergelijke. Gizmo is bij de 12 weken spuit eronder uit gegaan en ik durfde haar toen niet meer onder narcose te doen. Ik denk dat de tumor bij Gizmo misschien voorkomen had kunnen worden als ik het wel gedaan had. Zeker weten doe ik dat niet omdat ik het verder niet heb laten onderzoeken. Gizmo had ook wel eens last van nesteldrang. Vind alleen de operatie zo eng. Maar als jullie zeggen dat het niet zoveel voorstelt geloof ik dat wel. Vandaar dus.Jo-Anne schreef: ↑04 nov 2025, 09:40Ik snap die twijfel wel. Ik weet niet of dat nou overbezorgdheid is, het is wel jou hond hèYvonne schreef: ↑31 okt 2025, 23:34Ik twijfel als een malle om straks Sam te laten steriliseren. Bij Gizmo niet gedaan en bij Molly ook niet. Aan de ene kant zeg ik wel, om gezondheids redenen. Maar de operatie aan een gezonde hond vind ik nu doodeng. Betrap mezelf erop dat ik best wel overbezorgd ben. Waar dat nou weer vandaan komt geen idee.
Hoe staan jullie daarin???![]()
Gizmo en Molly heb je niet laten steriliseren vanwaar nu de twijfel dan om het wel te doen bij Sam? of heb je ook zo getwijfeld bij Gizmo en Molly....
Vind het wel fijn jullie meningen te horen.
De operatie met drie kleine puntjes doen ze alleen bij grotere honden. Het wordt wel een sneetje. Ze kijken dan alleen eileiders of ook baarmoeder. Wil ook niet at haar karakter veranderd maar dat scheen mee te vallen zei de dokter. Die vacht is toch al ontploft. De dokter moest lachen die zei dat ze ooit een golden retriever had gezien met daardoor ontploft haar.
Vandaag terug geweest voor de na controle en alles was goed. Vorige week vrijdag heb ik Sam laten steriliseren, 3 maanden na haar eerste loopsheid. Dat was het beste dus daar heb ik me maar aan vastgehouden. Over een tijdje kan het goed weer anders zijn net als bij baby’s dan op de rug dan weer anders enzo
Ze heeft er weinig last van gehad. De uitdaging was haar niet te laten springen en rennen. Ook binnen aan de riem en in de kleine bench met deurtje dicht. Het waren 10 lange dagen. Probeer een jonge hond die niets voelt maar eens in het gareel te houden. Goed we zijn er vanaf. Zag er zo tegenop.
Ze heeft goed naar de dierenarts geluisterd “alles mag weer” nou ze vliegt door het huis.
Ze heeft er weinig last van gehad. De uitdaging was haar niet te laten springen en rennen. Ook binnen aan de riem en in de kleine bench met deurtje dicht. Het waren 10 lange dagen. Probeer een jonge hond die niets voelt maar eens in het gareel te houden. Goed we zijn er vanaf. Zag er zo tegenop.
Ze heeft goed naar de dierenarts geluisterd “alles mag weer” nou ze vliegt door het huis.
Fijn dat alles achter de rug is en goed is gegaan.
Zo fijn dat het achter de rug is. Knap van je jullie moesten er " allebei" doorheen, hihii ze vliegt weer door het huis helemaal topYvonne schreef: ↑02 mar 2026, 20:50Vandaag terug geweest voor de na controle en alles was goed. Vorige week vrijdag heb ik Sam laten steriliseren, 3 maanden na haar eerste loopsheid. Dat was het beste dus daar heb ik me maar aan vastgehouden. Over een tijdje kan het goed weer anders zijn net als bij baby’s dan op de rug dan weer anders enzo![]()