Shih-Tzu

Een speciale plek waar je anekdotes en verhalen over jou en je hondjes kwijt kunt. Puur honden avontuur!
Plaats reactie
Bart

Shih-Tzu

Bericht door Bart » 20 jan 2024, 18:17

Hi allemaal!

Ik ben al lang opzoek naar een hondje en ben aan het twijfelen of ik een Shih-Tzu neem of niet.
Ik zou graag enkele tips krijgen over dit hondenras en weten welke voeding ik het best geef en al die andere informatie :)

Ik heb heel lang een lang-harige teckel gehad en ben nog niet echt ervaren met Shih-Tzu's.
Alle tips zijn welkom :)

Alvast bedankt!

Lise

Re: Shih-Tzu

Bericht door Lise » 20 jan 2024, 19:56

Hey Bart, welkom op het forum en fijn dat je een berichtje plaatst.

Een Shh-Tzu is net als een teckel super eigenwijs. Ik heb drie honden Twister (Shih-Tzu van 13 jaar), Pepper (Boomer, mix Shih-Tzu/Malteser van 8 jaar) en mijn jongste telg Cooper (Maltipoo, mix dwergpoedel/Matseser , 1,5 jaar).

Twister is inmiddels 13 jaar en wat mij opvalt aan hem is dat hij ondanks zijn leeftijd, nog speels en alert is. Het nadeel vind ik het korte snuitje, bij 18 graden en zon, loopt Twissie te hijgen. Pepper en Cooper hebben daar echt minder last van.

Wat betreft het voer. De 1e zes maanden 3x per dag puppy brokken en daarna 's ochtends volwassen brokken en 's avonds KVV. Ik geef Smuldier, dat in de supermarkt te koop is en er in verschillende smaken is. Let wel op dat je uit het Compleet assortiment kiest.

https://www.dalai-shihtzu.nl/nl/home Dit is de site van een goede fokker.

Als je verder vragen heb, laat het op het forum weten.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 21 jan 2024, 09:32

Dag Bart :zwaai

Wat leuk dat je misschien een Shih-Tzu wilt.

Het allerliefste ras wat er bestaat :wow :gniffel dat zeg ik hoor want ik ben helemaal gek van Shih-Tzu`s.

Afbeelding

Dit is mijn Karel als pup, nu haast 15 jaar. Hij komt uit Zeeland, hier op het forum is ook mooie Miss Luna van dezelfde fokker afkomstig.

Luna van Roman....
Afbeelding

Een Shih-Tzu is een heerlijke hond om te hebben. Ik zeg hond want het is gewoon een echte hond, geen baby die je aankleed in een broek en trui, dus als je dat wil een Shih-Tzu heeft daar geen behoefte aan. :gniffel
Net zo eigenwijs als Teckels inderdaad wat Lise zegt.

Verder heeft een Shih-Tzu dagelijks verzorging nodig. De vacht moet je borstelen en kammen.
Of je moet hem naar een goede trimsalon kort laten maken. Maar dan nog zijn ogen, oortjes tussendoor nodig om bij te houden.

Is dat met een langharige teckel ook zo Bart? :geenidee
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 21 jan 2024, 09:34

Als je een teckel gewend bent, is een shih denk ik toch makkelijker. Ja wel wat eigenwijs, maar veel minder jachtpassie ( familie had altijd teckels...) en die konden nooit los)
Ik heb zelf een lhasa apso, volgens de beschrijvingen nog een tikje eigenwijzer dan de shih.. Maar ik, heb er een super gehoorzame en fijne hond aan. Moet wel eerlijk zeggen dat ik er wel behoorlijk wat tijd in heb gestoken want ze worden niet vanzelf gehoorzaaam., ik heb haar altijd behandeld alsof ze een hond was die als iedere andere hond gewoon goed opgevoed moet worden. Heb ook 45 jaar ervaring met honden en honden training.

Voor wst betreft eten, het is altijd even zoeken waar je hond het goed op doet. Een goede fokker geeft je eten mee voor de eerste dagen of vertelt je wat de pup krijgt bij de fokker. Hpid die richtlijnen aan en dan loopt het vanzelf.,

Verkijk je niet op jet vachtonderhoud, het is of een paar x per week goed borstelen, of heel regelmatig naar de hondenkapsalon, en dat is best duur denk ik.

Zoek wel een goede fokker, want deze hondjes worden vaak als boomers aangeboden bij en door broodfokkers. En daar wil je niet aan meewerken. Een echte shih heeft eeen stamboom, een dna paspoort of hoe dat heten mag en uitslagen van gezondheidsonderzoeken van de ouderdieren. Die moet je in kunnen kijken of je krijgt er kopieen van mee, shih fokkers ken ik niet, wel een paar lhasa fokkers die betrouwbaar zijn.

Ientje

Bericht door Ientje » 21 jan 2024, 09:39

Helemaal mee eens JoAnne, maarre ik heb de fijnste en liefste hond hoor :gniffel :lol

Goed dat je dat zegt, het is geen baby die je kleertjes aantrekt. het zijn honden die goed tegen kou als warmte kunnen. Maar natuurlijk alles met mate. Je laat geen een hond in een hete auto, en geen een hond in de vorst een tijd niets doen,

Ik trok diki deze winter een jasje aan tegen de regen en de kou. Ze verzette geen poot. En dat heet dan een eigewijze lhasa, :lol

Bart

Bericht door Bart » 29 jan 2024, 19:54

Hey allemaal!

Bart hier, weet iemand hier een fokker zijn van Shih-Tzu's? Het liefst in West- of Oost-Vlaanderen(België).

Alvast bedankt voor jullie antwoord :)

Corrie

Bericht door Corrie » 30 jan 2024, 20:01

Hallo Bart
Helaas niet bekend met Shih Tzu fokkers in België
Ik heb een Spaans en een Enschedese
Misschien kan je Google op rasvereniging Shih Tzu in België of fokkers in België
Succes met het zoeken en vinden van een sjoe puppy :woefwoef
Afbeelding

Plaats reactie