Juicy dement aan het worden?

Heb je een nieuwe pup of is je hond veranderd in een oude brompot? Praat hier over gedrag en opvoeding.
Plaats reactie
Kelly

Juicy dement aan het worden?

Bericht door Kelly » 27 jul 2022, 12:08

Ik ben bang dat juicy echt dement aan het worden is.

Zondagavond was er achter ons mensen die vuurwerk afstaken waardoor juicy en shiva helemaal paniekerig werden. Nu is juicy normaal niet bang voor vuurwerk zo door het jaar heen (wel op oud en nieuw) maar nu was ze helemaal de weg kwijt. Was aan het hijgen leek wel hyperventilatie.
Sprong op de bankleuning achter mijn vaders hoofd, heeft zelfs op de bank geplast van angst? Nou uiteindelijk toen het vuurwerk over was is de rust erna wel weer redelijk teruggekeerd.

Het is nu net alsof dir iets getriggerd heeft.

Maandagavond was ze helemaal in paniek toen mijn vader een film aanzette waar een beetje veel lawaai vandaan kwam. Gevolg: aan het hijgen en door het huis aan het dwalen. We kregen haar bijna niet rustig. Film uitgezet en uur later was ze wel weer redelijk rustig.
De volgende avond was ze niet paniekerig maar heeft wel de halve avond rondgedwaald in huis.
Gisteravond precies hetzelfde.
Ze dwaalt dan rond, loopt overal heen tussen kleine ruimtes in gaan liggen. Je aankijken niet weten wat ze nou wil. Dan weer even ergens liggen en hup weer rondlopen. Staren in de lucht, niet reageren als je wat tegen haar zegt.

Overdag merk je ook dat ze weinig interesse heeft, in de lucht gaat staren, buiten verdwaasd om zich heen kijkt etc. En de andere keer is er niks aan de hand. Soms lijkt ze doof en hoort ze niks of ze slaapt zo diep dat ze niks hoort. Soms herkent ze ons ook niet ofzo? Als je binnenkomt springt ze normaal meteen naar je toe maar de laatste tijd zit daar ook veel verschil in.

Morgen moet ik toch met ze allebei naar de dierenarts, juicy voor controle ogen (had weer drogen ogen dus weer optimunne zalf etc) en shiva voor de cytopoint injectie.
Dus ga het morgen wel even aankaarten bij de dierenarts.
Afbeelding

Lise

Re: Juicy dement aan het worden?

Bericht door Lise » 27 jul 2022, 14:13

Dat dwalen en zich klem lopen tussen kleine ruimtes herken ik van Noa. Zij was op latere leeftijd dement en liep maar te lopen, zeker 's avonds en in de nacht. Ik moest extra op haar letten als ze losliep tijdens het uitlaten. Ze kon zomaar de andere kant oplopen.
Onderstaande tips kwam ik tegen op Internet.

Neem uw hond mee voor korte en frequente wandelingen : dat klinkt te gemakkelijk, niet? Een wandeling kan veel betekenen voor een hond die dementie ontwikkelt en als uw hond seniel wordt, hoeven het geen lange wandelingen te zijn. Neem haar gewoon mee op een "snuffelwandeling" zodat ze haar spieren, haar neus en haar hersenen kan trainen.
Speel nieuwe games en leer haar nieuwe trucs om mentale stimulatie te bieden : ongeacht hoe goed je je hond hebt getraind, er zijn altijd nieuwe dingen voor haar om te leren. Er zijn genoeg boeken over trainingstricks, en als je iets vindt dat ze niet kent, werk er dan aan. Ze zal een beetje langzamer leren, dus wees geduldig.
Zorg voor een uitgebalanceerd dieet van hoge kwaliteit met een bron van triglyceriden met middellange ketens : als uw hond gedurende zijn leven hetzelfde voedsel heeft gegeten, heeft ze mogelijk een tekort ontwikkeld dat nu ernstig genoeg is om klinische symptomen te vertonen. Verander haar dieet in een uitgebalanceerd rauw of gekookt zelfgemaakt dieet. Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat een dieet met een MCT-bron (zoals kokosolie) ook enkele ontstekingsremmende effecten op de hersenen heeft en een seniele hond kan helpen.
Zorg voor voldoende antioxidanten in haar dieet : sommige voedingsveranderingen zijn belangrijk bij seniele honden en antioxidanten werken tegen vrije radicalen, dus ze kunnen effectief zijn bij het voorkomen of vertragen van de progressie van seniliteit. Er is nog niet veel bewijs over welke producten kunnen helpen, maar het zou een goed idee zijn om producten zoals açai of bosbessen (afhankelijk van waar u woont), acerola of andere verse bronnen van vitamine C en een bron van vitamine te proberen E.
Zorg ervoor dat u omega-vetzuren aanvult : omega-vetzuren hebben ontstekingsremmende effecten en kunnen de symptomen van dementie verminderen. Uw hond zou voldoende omega-3-vetzuursupplementen moeten krijgen. Veel bedrijven verkopen visolie geproduceerd uit zalm, en dat zou een uitstekend voedingssupplement zijn. Er is ook een soort kwal die effectief kan zijn, maar niemand kan garanderen dat het zal werken; u kunt producten zoals deze of andere vinden die al dan niet kunnen helpen bij een plaatselijke dierenwinkel.
Verplaats geen meubels of verander haar voedingsroutine : wanneer de diagnose van uw hond is gesteld, moet u proberen het haar zo gemakkelijk mogelijk te maken. Verander haar routine niet (zoals voedertijd, wandeltijd, enz.), En verplaats het meubilair niet zodat ze niet nog meer in de war raakt.

Corrie

Bericht door Corrie » 27 jul 2022, 15:35

Ohhh Kelly , zo zielig dat Juicy zo reageerde op het vuurwerk en het zou zomaar kunnen dat ze on begin fase dementie zit
Benieuwd wat je dierenarts ervan zal zeggen
Heb hier zelf geen ervaring mee maar Lise heeft al een goed artikel gepost
Zal dat voor me zelf opslaan, weet maar nooit of mijn dames daar ook last van zullen krijgen
Sterkte hoor :blommetje
Afbeelding

Yvonne

Bericht door Yvonne » 27 jul 2022, 15:45

Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar wat ontzettend lastig lijkt me dat, echt helpen kun je ze ook niet denk.
Laat je weten wat de dierenarts denkt?
Sterkte in ieder geval.

Kelly

Bericht door Kelly » 27 jul 2022, 17:40

Dankje Lise! Ik kan wel proberen juicy vaker mee naar buiten te nemen. Hoop dat ze dat wil want lopen vind ze niet leuk haha.
En voer kan ik ook wel eens naar kijken of ik daar iets mee kan :goedzo dankjewel.

Juicy is ook inderdaad vooral savonds en snachts aan het lopen.

Nu hebben we wel al een een paar maanden dat we eigenlijk dachten dat ze gewoon een beetje doof of blind aan het worden was omdat ze dus zo vaak niets hoort of heel dom en suf kijkt van waar ben ik? Maar dat is dus waarschijnlijk gewoon verwardheid.

@corrie: dankjewel, ik zal laten weten wat de dierenarts zegt.

@yvonne: nee klopt ik kan er niks aan doen dat is zo zielig. Je weet niet wat ze wilt of voelt eigenlijk net als bij mensen die dement zijn. Is echt zielig.
Afbeelding

Corrie

Bericht door Corrie » 29 jul 2022, 18:56

Wat zei de dierenarts Kelly :geenidee
Afbeelding

Kelly

Bericht door Kelly » 29 jul 2022, 19:21

Eigenlijk niet zo heel veel Corrie.
Hij zegt dat het zo vaak gezien word inderdaad en als het niet door ogen of oren komt het waarschijnlijk wel dementie is.
Zolang ze niet in huis plast of poept zegt hij dat er niet echt iets voor is. Er is geen wondermiddel het hoort een beetje bij een oudere hond.

Ze loopt gewoon rustig 45min rond te dwalen in huis, zo zielig maarja je kan er niks mee.

Edit
Ik ga denk afspraak maken voor bloedprikken.
Afbeelding

Lise

Bericht door Lise » 29 jul 2022, 22:53

Kelly, google eens op Cholodin.

Destijds gaf ik dit aan Noa en het dwalen en rondjes lopen werd minder.

Kelly

Bericht door Kelly » 30 jul 2022, 08:02

Dankje lise! Gister heeft ze van 7 tot half 11 gelopen :cry zo verschrikkelijk zielig

Ik ga maandag bellen voor bloedafname, als daar niks geks uitkomt ga ik die pillen kopen!

Zat ook te denken aan zo’n verdamper adaptil? Maar is best prijzig en ben bang dat shiva er ook aan went en ik er voor de komende jaren dan aan vast zit.
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 30 jul 2022, 09:32

Het zal een combi kunnen zijn van alle drie, hondjes die niet goed horen en zien kunnen ook van streek raken, het dwalen hoort meer bij dementie.
Ik heb een doof /blind hondje gehad dat hier heel goed mee om ging, een andere hond van mij had beginnende staar, zij vond het vreselijk om als het schemerig was naar buiten te gaan. Ze schrok van van alles, een rond zwervende lege zak, een container die ineens aan de weg stond het was duidelijk dat haar zicht minder werd. Sterkte.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 30 jul 2022, 10:18

Jolanda schreef:
31 jul 2020, 11:20
De pillen hoef je niet naar binnen te proppen hoor. Daisy zou het liefste het potje leeg eten hahaha. Ze zijn ook heel zacht. Ik zei het enkel omdat ze echt geweldig zijn bij de problemen die dementie kan veroozaken.
Jolanda schreef:
31 jul 2020, 10:43
Mocht je cholodin willen proberen voor de dementie, dat zijn smakelijke tabletten. Ze hoeft dan een halve per dag en Daisy krijgt ze nu een paar weken en wordt helemaal blij als ik het potje pak. Volgens mij denkt ze dat het snoepjes zijn :proest Dit is een voedingssuplement dus zit geen rommel in en kan geen kwaad. Als ik zie hoe veel verschil het bij mijn cavaliertje maakte en nu bij Daisy.... echt ik ben zo blij.
hoi meis, :woefwoef

Lise gaf je al advies over Cholodin, Jolanda gaf dat ook.

Kelly schreef:
30 jul 2022, 08:02

Zat ook te denken aan zo’n verdamper adaptil? Maar is best prijzig en ben bang dat shiva er ook aan went en ik er voor de komende jaren dan aan vast zit.
Adaptil heb je ook in halsband...

https://www.adaptil.com/nl/producten/AD ... m-Halsband
Afbeelding

Kelly

Bericht door Kelly » 01 aug 2022, 13:26

Jo-anne dankje, halsband vind ik eng, ze hebben nooit iets om in huis.

Ik heb van de dierenarts medicijnen gehad
Vitofyllin

Hoop dat het wat doet

Volgende week bloedprikken helaas is er geen plek eerder.
Afbeelding

Lise

Bericht door Lise » 03 aug 2022, 13:55

DA's schrijven graag medicijnen voor Kelly. Echt, ik denk dat Juicy meer baat heeft bij Cholodin, dan het voorgeschreven medicijn van de DA. Tuurlijk, moet je zelf beslissen wat je Juicy geeft, maar vergeet niet dat DA's heel graag geld verdienen en van alles en nog wat voorschrijven. Ik hoop echt dat Juicy goed reageert op de medicatie van je DA.

Kelly

Bericht door Kelly » 06 aug 2022, 17:05

Lise, die medicijn werkt wel helemaal top. Juicy is na 2 dagen savonds niet meer aan het rondwalen.
Ik ben er erg blij mee. Maandag krijgt ze bloedonderzoek ben benieuwd of daar nog iets uitkomt. Maar voor nu zijn de medicijnen wel haar en onze reddinf.
Afbeelding

Corrie

Bericht door Corrie » 06 aug 2022, 18:55

Jeetje Kelly wat fijn dat de medicijnen zo vlug helpen dat geeft Juicy en ook jullie rust :loveheart
Afbeelding

Lise

Bericht door Lise » 06 aug 2022, 22:32

Kelly schreef:
06 aug 2022, 17:05
Lise, die medicijn werkt wel helemaal top. Juicy is na 2 dagen savonds niet meer aan het rondwalen.
Ik ben er erg blij mee. Maandag krijgt ze bloedonderzoek ben benieuwd of daar nog iets uitkomt. Maar voor nu zijn de medicijnen wel haar en onze reddinf.
Super fijn dat de medicatie helpt en Juicy niet meer aan het dwalen is.

Plaats reactie