Hulphond autisme...

Heb je een nieuwe pup of is je hond veranderd in een oude brompot? Praat hier over gedrag en opvoeding.
Ientje

Re: Hulphond autisme...

Bericht door Ientje » 30 apr 2021, 08:36

Dan blijf ik schrijven.
Vanmorgen op het schoolplein, dacht paar oefeningetjes. Dacht Diki heel anders over. Schoolplein? Maar dat is toch ook leuk spelen? Daar is een schoolplein toch voor?
En dat hebben we toen maar gedaan. Speeltje verstoppen, zoeken en oh dan is ze zo,n vrolijk hondje. Rondjes sturen om de speel toestellen , slalommen tussen fietsenrekken door, stukje naast lopen en mijn nek breken omdat ze half voor mij loopt :gniffel ik waardeer dat wel.
En dan gaan we richting huis en dan blijft Diki op het schoolplein, speelkwartier, nu al voorbij? Maar als ik dan doorloop komt ze als een haas achter mij aan met flapperende oren,
Ik hou van haar. En ik hoop ook omgekeerd, maar denk het wel want ze is altijd bij mij, nu ligt ze ook alweer naast mij,

Corrie

Bericht door Corrie » 30 apr 2021, 10:54

geweldig :cheer jullie hebben dus al samen genoten
ik heb je verhaal met een big smile gelezen :wave
zeker weten jullie horen bij elkaar :loveheart
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 30 apr 2021, 16:16

Dank je. :blommetje

Ientje

Bericht door Ientje » 04 mei 2021, 17:57

Even een update voor degenen die het leuk vinden te volgen.
Een week bezig met de nieuwe oefeningen. Waar heb ik toch zo,n kanjertje aan verdiend.
Gisteravond via Skype tekenles, dan wordt er voorgedaan en uitgelegd, duurt drie kwartier.

We hebben de afgelopen dagen de oefening ,,tik,, gedaan, mij aantikken tegen mijn been. Het is de bedoeling dat Diki mij gaat stoppen als ik te lang bezig ben. Dus dit iedere keer, een keer, gedaan als ik stopte met hobby, lezen, stilzitten enzv. Tik gaat altijd goed, meteen een pootje op mijn been en als ik niet opschiet met een brokje gaat ze krabben, dat is nu weer net niet de bedoeling, mijn been kan er tegen, maar stel ze doet dit bij mijn ma, dan is het een bloedbad, dus daar moet ik nog iets,op vinden,

Gisteravond tegen het einde van de les werd ik ongedurig, en pats daar was Diki met een pootje op mijn been, misschien toeval maar ik heb haar goed beloond.

De 2e oefening, is buffer. Als ik iemand tegenkom moet ze voor mij gaan zitten zodat die iemand afstand houdt,. Eerst was een handgebaar nodig, nu op het woordje buffer draait ze zich om en gaat een halve meter voor mij zitten, koekje!
Nu nog oefenen met mensen die ik tegen kom.
Is ook gelukt , paar keer staan praten met iemand, heb ik haar voor mij laten zitten en daar bleef ze. Nou ja, als ik het nog eens en nog eens aangaf. :gniffel

Overigens voor als jullie ongerust worden dat ik zo een dik en rond harig theetafeltje op pootjes heb, de beloninkjes zijn gewoon brokjes uit de voer hoeveelheid van die dag. In de ochtend maak ik altijd een bakje met de dagelijkse hoeveelheid, op is op.,een handje daarvan gaat in mijn jaszak.

Corrie

Bericht door Corrie » 04 mei 2021, 18:57

:wow Diki is zeker een kanjertje , wat leert ze dat snel zeg
hihi Diki en rondharig tafeltje op 4 poten, goed dat jij dat zo afpast met de brokjes :goedzo hier krijgen ze toch wel te veel, gelukkig wel genoeg beweging :run
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 14 mei 2021, 08:20

Upate mei.
Afgelopen dinsdag weer een les. Die weken gaan zo snel voorbij. Eigenlijk weinig nieuws gedaan. Wel was te zien dat Diki netter aan de lijn mee liep, heb ik ook iedere dag geoefend. In het winkelcentrumpje was het zenuwslopend, want Diki had in haar kop gezet nu eens niet netjes te gaan zitten voor mij. Tja en dan zijn het Tibetanen, je kan op je kop gaan staan, ze deed het niet. Ik geirriteerd, diki onrustig en de trainer had lol.
Verder ging alles best goed. Op bankje in het park kwam er een mevrouw met kinderwagen en schnauzer langs. Ze liet de schnauzer boven op Diki ploffen, de hond deed niet boos hoor, maar ja een hand een kinderwagen en andere hand een behoorlijke hond, aan een uitgerolde lijn, zucht, dat is lastig,, diki kon geen kant op, tja ook dat gebeurt in de praktijk. Voor het eerst Diki een mine snauwtje zien geven, de schat, arme Diki.
Trainer hield Diki een speeltje voor, dat mocht ze pakken, en gaf ze netjes aan mij, nu weet ik hoe ik aan mijn spullen moet komen. :goedzo
Brokje weigeren. Na twee keer, keek ze naar mij, van komt tie weer aan. Braaaaaaaf.

Wel leuk. Ik had een gesprek via computer met iemand, was ik best zenuwachtig voor. Dan zie je weer hoe een hond op je reageert, je aanvoelt, ze bleef maar om mij heen draaien. En daardoor zijn honden geschikt als hulphond. Zodra je als baas ander gedrag vertoont heeft de hond zoiets van, oh je. Wat doe je. Daar wordt gebruik van gemaakt.
Ik heb haar even geaaid, bij haar gaan zitten, ik rustiger en toen ging ze onder de tafel bij mij liggen,

Corrie

Bericht door Corrie » 14 mei 2021, 10:15

Zo leuk om dit allemaal te lezen :wave Diki dwars ah gossie je kan niet altijd een model hond zijn :gniffel geweldig dat ze aanvoelde dat je nerveus was met video gesprek, Diki ik vind je een kanjer :applaus
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 14 mei 2021, 12:29

Corrie, ik vind haar ook een kanjer! En het is heel gewoon een hond! Ik houd van haar.

Ientje

Bericht door Ientje » 31 mei 2021, 18:10

Even bijpraten.
Weer een les geweest, ging best goed. Ik zal niet te veel in herhalingen vallen.

Wat ik afgelopen week gemerkt heb
Ik draaide door, ja dat gebeurt en is niet leuk, maar Diki kwam heel dicht tegen mij aan zitten. Ben naar buiten gegaan, daar gaan zitten en opnieuw, op het park bankje, nota bene, heel dicht tegen mij aan. Tot ik kalm werd en ze op de grond sprong en in het gras ging snuffelen, vlak bij mij.

Vanmorgen aan het werk aan de raam hanger. Eerder al geschreven dat ik haar leer aantikken, zodat ze te zijner tijd, mij uit mijn modus haalt als ik te lang doorga en er akelig van word, als ik te lang in 1 houding zit of sta.
Was drie kwartier bezig , werd moe, en opeens een neusje tegen mijn been, duw duw. Toeval? Geen idee. Heb tik gevraagd, wat ze zeer fanatiek deed, brokje en gestopt met raam hanger.

Kortom de band wordt hechter en Diki voelt mij perfect aan. Het zijn kleine subtiele dingen, maar ik moet hier op letten, en de signalen dat ze eea oppikt zijn er dus.

Vanmorgen, leuk, ze ging achter een kat aan. En ik kon haar terugroepen! Trots op mijn hondje.

Corrie

Bericht door Corrie » 31 mei 2021, 18:55

Goed hoor zoals Diki je aanvoelt :loveheart
Ennuh niet meer doordraaien hoor :blommetje
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 31 mei 2021, 19:01

Nou weer gevorderd! Diki je doet het super en baasje ook. Best een uitdaging zo met zijn tweetjes dit te leren. :dogpet
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 01 jun 2021, 14:48

Ben 1 uur en kwartier uur weggeweest, er is op dinsdag binnenloop middag in de kerk. Leuke wandeling, twee parken, gras en bomen dus goed te doen. Rustig aan gedaan, lekker snuffelen.
Tja ik moet toch ook binnen situaties oefenen. Dus even naar binnen gelopen, veilig, wel 5 mensen binnen, in een kerk voor 500 man. Dus zeer grote afstand. Heb even staan praten, uitgelegd, hulphond, opleiding. Ohh leuk, kom binnen. Gezellig. Naam en telefoonnummer genoteerd voor je kan niet weten.

Ik was trots op Diki, zo ongedurig als ze was bij de opticien, zo rustig was ze nu. Netjes tussen de mijnheer en mij inzitten , mij bufferen, mensen op afspstand houden, en liggen. Twee keer overeind gekomen, nee, netjes zitten. Uiteindelijk languit, lekker koel denk ik. Complimentjes van die mijnheer. Die haalde uiteindelijk nog water voor diki op.

De terugweg was te warm. In het park zag ik een grote stafford, die de baas voort trok, , dus andere route, maar dat was wel zon. Ik weet dat in dat park minimaal 1 stafford, een rode Amerikaanse loopt die ooit een cavaliertje heeft gegrepen, een teefje, lief hondje, Dit was een hele grote roodbruine reu. Risico niet genomen, ook gezien de baas die de hond duidelijk niet de baas was. Het was erg warm en ieder klein stukje schaduw opgezocht. Bij een oversteek, moest ik wachten, kijk om, lag Diki languit in het gras, maar ze hijgde niet, met een snuit, zo, dit is even lekker.

Maar dit is dus een goede les en voor herhaling vatbaar.

Nu lekker bankhangen.

Ientje

Bericht door Ientje » 11 jun 2021, 17:57

De volgende les.
Afgelopen dinsdag weer een les gehad en nieuwe oefeningetjes gekregen om te oefenen. Het is warm en diki is dus niet voor uit te branden, maar in de avond is ze opeens weer levend.
De Opdrachtjes.
Plaats, mand. Sturen. Iedere baas leert dat zijn hond, ik dus niet. Tja Diki,s plaats is kussen op de bank. En ja die bank staat bij de tafel waar we rondje hebben geleerd. Dus jullie snappen het plaats is rondje en dan op de bank. Toch heel leuk he. En dan zie ik ook hoe een hond oplet. Met linkerarm wijzen is rondje met de klok mee, mijn rechter arm, tegen de klok in. En ja wijs ik met mijn linker arm dan eerst rondje met de klok mee om de tafel en dan op het kussen. Andere arm, dus de andere kant op.
Volgende week moet het op afstand kunnen van een meter of 7, vanuit de keuken, ben benieuwd.

En ja, ook leuk, opruimen. Spulletjes in een doosje doen Anderhalf jaar terug heb ik geschreven hoe Diki leerde apporteren. Dat is uiteindelijk gelukt, jawel. Met 1 apporteerblokje. Maar verder ook niets anders.
Dus nu opruimen, maar dat moet met meer spulletjes dan 1 blokje. Dus gestart met speeltje. Ha, dat dacht ik. Diki onder de stoel, pak me maar.....
Ik nu voor de stoel om dat te blokkeren. Flos touw voor haar neus. Is nieuw, dus ze heeft het niet eerder gehad om mee te spelen.
Voor haar bek, vast, yes, knappe hond. Stapje naar achteren, plof flos op de grond. Opnieuw, voor haar bek, vast, braaaaaf. Hou vast, nou dat lukt best, stapje naar achteren, oké loop mee, knappe hond brokje. Opnieuw, nu drie stapjes, k houd van opschieten, Diki gaat naar de keuken met flos om er eens lekker op te kauwen. Ik er achteraan, nee, niet de bedoeling. Laat los, plof, braaaaf,
Opnieuw, vast, braaf. Jullie snappen het, nog een lange weg te gaan.
Het is echt een schatje.

De verdere eerdere oefeningen gaan goed. Met de wandeling een labrador tegen gekomen, even staan praten met het baasje, ze bleef netjes zitten.
In de tuin, prop keukenrol op de grond gelegd, ik moest Diki roepen zodat ze hier langs zou lopen zonder het op te pakken. Dat is voor diki lastig, want keukenrol is voor haar groot plezier, lekker scheuren.
Na drie keer! Liep ze er langs zonder er nog naar te kijken. Dat vind ik knap.
Tot zover weer.

Corrie

Bericht door Corrie » 11 jun 2021, 19:53

petje af voor jou Ientje en Diki :applaus
dat is toch heel knap "linkerarm links rondje, rechterarm rechts rondje" :goedzo
ik heb ze nooit geleerd "naar je mand of op je plaats " ben een beetje lui , had daar gewoon geen zin meer in :woefwoef
speeltjes opruimen zou wel fijn zijn :gniffel
moet zo lachen als ik je relaas lees en dan " 3 stapjes ik hou van opschieten " en dan gaat Diki lekker op de floss liggen kauwen
Diki is een schat van een hond :loveheart en heel leergierig :wave
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 11 jun 2021, 22:21

Ohhh keukenrol niet alleen voor Diki een plezier hoor hier woont er ook eentje :lol: Vind het zo leuk die interactie tussen jou Ientje en jou Diki, kan alleen nog maar beter worden. Leuk dit om te volgen thx voor het delen :wow :dogpet
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 23 jun 2021, 10:52

Daar zijn we weer.
Weinig kunnen oefenen met de hitte, maar nu is het weer beter.

Volgende opdracht. Gewoon voor de fun, Rommel in een bak gooien. We begonnen met een flostouwtjes.

Hoe het in theorie moet gaan. Je start. Legt het flostouw in een platte en grote bak (kans dat het er uiteindelijk in terecht Komt is groot) . Hond pakt het flostouw , baasje klikt met de klikker, hond laat flostouw direct vallen voor het koekje dat altijd op de klik volgt, heel grote kans dat jet flostouw in de bak terecht komt.

Nu Diki. Diki pakt flostouw, geen probleem want ze ik gek op dat ding, ik klik, Diki smijt flostouw over haar hoofd de kamer in, koekje? Zucht, maar lol dat we hebben, dus ik haal flostouw op, Diki weer achter de bak, flostouw er in. Diki kijkt mij aan, en nu? Ik zeg pak maar, bam door de kamer heen, geen koekje. Opnieuw, ja daaag , als ik geen koekje krijg, doe het dan zelf..... Diki blijft zitten en kijkt naar flostouw. ik moet dus sneller zijn met de klik, om te voorkomen dat flostouw gaat vliegen. . Als ik dan eindelijk op tijd ben en per toeval het flosje in de bak terecht komt, yessss koekje,

Mand sturen gaat goed. Zelfs zonder rondje om de tafel!.

Daarna zijn we gisteren koffie gaan drinken bij een pannenkoeken en bistro restaurant, buiten op terras, heel rustig,, Corrie je weet vast wat ik bedoel. Diki heeft keurig onder tafel gelegen en eerlijk gezegd viel mij dat alles mee. Ben daar ook wel binnen geweest en dan is ze hyper. Toen afrekenen. De oefening buffer ( voor mij zitten op een meter afstand) beheerst.ze ....Als er geen afleiding is. Mevrouw kwam met pinapparaat,
Diki zat netjes voor mij. De zon scheen kon dus niets zien op het pinapparaat schermpje, dan krijg ik de zenuwen. En Diki? Die ging toen maar achter mij zitten, maar ze werd niet hyper.
Ik geloof dat we de volgende keer pannenkoeken gaan eten, binnen, best een leuke baan he trainer, dan wel binnen, oeps durf ik dat wel, inmiddels heb ik wel mijn tweede prik ook gehad,

Corrie

Bericht door Corrie » 23 jun 2021, 14:12

echt Ientje ik lig in een deuk, Diki gooit flostouw over haar hoofd de kamer in :giller weg met dat ding maar het is daarna toch een keer goed gegaan :applaus

je hebt denk ik Diki veel geleerd met klikker, heb het nooit gebruikt, heb ze ook niet veel geleerd :gniffel dus doen ze iets niet "eigen schuld dikke bult "

johhh gezellig even koffie drinken, mogen daar (ja ik weet waar)honden komen of omdat Diki hulphond in wording is :geenidee
tuurlijk durf je dat binnen eten, zal ´s morgens echt niet druk zijn en tafeltjes staan uit elkaar

jullie zijn een super duo :super
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 23 jun 2021, 18:16

Ja, daar mogen hinden naar binnen en vaak heeft de hind eerder een bak water dan jijzelf koffie. :applaus

Nee, ik gebruik de klikker niet vaak. Maar voor zoiets is het makkelijk.
Toen ik voor een Lhasa ging kreeg ik te horen. Als je met je hond wil werken moet je een ander soort nemen. Diki is geen herder die alles doet wat baasje zegt, en verder niets
Diki doet het als ze het leuk vindt en er wat tegenover staat. Heeft ze geen zin meer, loopt ze weg. Klaar, dat moet ik dus voor zijn. Flostouw heeft vandaag al weer ver gevlogen. Maar samen lol is heel veel waard. En we zijn maar een paar minuten bezig. Stoppen als het nog leuk is.
Een Fokker zei tegen mij, het zijn rete slimme hondjes, maar dwingen werkt niet en dat klopt.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 27 jun 2021, 21:32

Ientje schreef:
23 jun 2021, 18:16
Ja, daar mogen hinden naar binnen en vaak heeft de hind eerder een bak water dan jijzelf koffie. :applaus

Nee, ik gebruik de klikker niet vaak. Maar voor zoiets is het makkelijk.
Toen ik voor een Lhasa ging kreeg ik te horen. Als je met je hond wil werken moet je een ander soort nemen. Diki is geen herder die alles doet wat baasje zegt, en verder niets
Diki doet het als ze het leuk vindt en er wat tegenover staat. Heeft ze geen zin meer, loopt ze weg. Klaar, dat moet ik dus voor zijn. Flostouw heeft vandaag al weer ver gevlogen. Maar samen lol is heel veel waard. En we zijn maar een paar minuten bezig. Stoppen als het nog leuk is.
Een Fokker zei tegen mij, het zijn rete slimme hondjes, maar dwingen werkt niet en dat klopt.
Herders doen ook niet alles wat baasje zegt hoor :mrgreen: Jarenlang getraind. Dwang werkt bij geen èèn hond. Maar Lhasa en ook Shih Tzu zijn zeer eigengereide honden, denken na lijkt het wel :gniffel

Ga je dan koffie drinken of heb je dat inmiddels gedaan je bent toch ingeent? :dogpet
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 28 jun 2021, 08:58

Ja, we hebben koffie gedronken en afgerekend, vorige week dinsdag. En ja, twee keer de astra gehad, van de eerste echt ziek geweest, de tweede niets van gemerkt, nou ja een dag slaperig.

Klopt. Ik heb ook twee soorten herders gehad, ik heb het idee dat ze sneller leren, maar ook heel snel vergeten. Als ik u een oefeningetjes doe dit ik lang niet gedaan heb, dan doet Diki dat gewoon, de herders moesten altijd even opgefrist worden.
Ook jachthonden gehad, zeker will to please, tot er een konijn langskwam, of bij de toller een eend, dan chiquita,s in de orenl

Ik heb het al vaker gezegd, ik sta zo vaak verbaasd van Diki, ze wil zo graag iets doen,, en ze leert zo heel erg snel.

En inmiddels gooit ze het flostouw in de bak! Eerst de lucht in en dan in de bak. Dan kijkt ze er nog even naar en vervolgens naar mij waar haar brokje blijft,

De oefening mij aantikken als de kookwekker piept, lukt van geen kanten. Het aanraken doet ze wel, te pas en te onpas als ik de kookwekker pak, maar dat ze dan moet tikken als dat ding afloopt, nee, dat heeft ze nog niet door. Maar ook dat kwartje valt.

Plaats reactie