shi zu/maltezer

Verzorging huid, haar en nagels. Wil je iets kwijt over halsbanden, manden, voerbakken etc.? Kom binnen!
Plaats reactie
brunette

shi zu/maltezer

Bericht door brunette » 26 mei 2022, 21:12

goede avond,

Amor is een shi zu x maltezer hondje.

Ik wil gaan proberen om hem zelf te gaan scheren, aangezien de trimster voor mij te prijzig wordt.

Ik heb op een video gezien dat het scheren van zo'n hondje best wel veel werk is en misschien ook wel moeilijk.

Ik zou dan ook een hondentondeuse aan moeten schaffen, maar een nieuwe wil ik niet doen want het kan zomaar helemaal niet lukken en dan zit je met zo'n duur ding.

Tevens is een goede schaar ook noodzakelijk, dus die zou ik ook moeten aanschaffen.

Amor is een heel lief hondje en goed geschikt om zelf te behandelen.

Wie kan mij raad en advies geven;alle tips en adviezen zijn zeer welkom.

Groetjes

Corina
Afbeelding

Yvonne

Re: shi zu/maltezer

Bericht door Yvonne » 27 mei 2022, 06:24

Ik heb het een tijdje ook zelf willen doen heb toen bij de Lidl een scheerapparaat gekocht om te proberen die was niet zo duur, maar omdat Gizmo totaal niet mee werkte toch uiteindelijk bij een trimster belandt die heeft toch meer overwicht dan ik.
Snap je wel die echte goede zijn superduur en als het uiteindelijk niet lukt is het een dure uitgaaf.

Corrie

Bericht door Corrie » 27 mei 2022, 08:44

Corina, helaas kan ik je geen tips geven over het zelf trimmen van Amor
Heb het zelf nooit aangedurfd om ze te trimmen ,dus gaan ze iedere 3 mnd naar de trimsalon
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 27 mei 2022, 11:33

brunette schreef:
26 mei 2022, 21:12
goede avond,

Amor is een shi zu x maltezer hondje.

Ik wil gaan proberen om hem zelf te gaan scheren, aangezien de trimster voor mij te prijzig wordt.

Ik heb op een video gezien dat het scheren van zo'n hondje best wel veel werk is en misschien ook wel moeilijk.

Ik zou dan ook een hondentondeuse aan moeten schaffen, maar een nieuwe wil ik niet doen want het kan zomaar helemaal niet lukken en dan zit je met zo'n duur ding.

Tevens is een goede schaar ook noodzakelijk, dus die zou ik ook moeten aanschaffen.

Amor is een heel lief hondje en goed geschikt om zelf te behandelen.

Wie kan mij raad en advies geven;alle tips en adviezen zijn zeer welkom.

Groetjes

Corina
Afbeelding
Als het goed is doet de trimster nog meer als het haar. De nagels worden er ook geknipt bijvoorbeeld, doe je dat al zelf?
Sommige hondjes kunnen daar goed tegen hoor als je het op latere leeftijd zelf gaat doen. Maar er zijn dingen als je niet meer naar een trimster gaat, je goed over na moet denken wat je zelf kan/wil en niet.

Scheren zou ik sowieso niet doen :) zou altijd een opzetkam gebruiken dat doe ik zelf altijd. Verder knip en effileer ik de vacht.

Heb je een wat duidelijker foto van Amor? er zijn veel soorten haar het valt allemaal anders voor het trimmen is dat wel belangrijk, heeft hij een dikke vacht of een zogeheten "flat" platte vacht....
Afbeelding

Lise

Bericht door Lise » 27 mei 2022, 14:00

Volgens mij trimt Ientje (forumlid) haar hond zelf. Ik hoop dat zij reageert en je wat tips kan geven.

Kelly

Bericht door Kelly » 28 mei 2022, 17:31

Als je gaat scheren zou ik zeker investeren in goede spullen.
Een goede honden tondeuse met goede kwaliteit scheerkop en een goede set opzetkammen. Zodat je wat kan uitproberen qua lengtes.

Verder is een effileerschaar aan te raden, en een goede afgeronde schaar voor de kop en oogjes te knippen.

Ik scheer mijn twee shih tzus ook zelf en de mijne zijn super bewegelijk dus ben altijd wel een uur of 2 bezig per hond.
En goed uitkijken dat je niet mis knipt zoals bij de ogen, oren en voetzooltjes.

Verder doet de trimmer inderdaad ook de nagels enzo zoals Jo-Anne al zegt.
Dit is zekee ook belangrijk.
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 05 jun 2022, 08:35

Lise schreef:
27 mei 2022, 14:00
Volgens mij trimt Ientje (forumlid) haar hond zelf. Ik hoop dat zij reageert en je wat tips kan geven.
Klopt, Ientje trimt Diki zelf maar het staat mij bij dat zij trimster is geweest. Ze kan vast wel advies geven.

Ik knip het haar rond Lotus haar oren en het haar aan de staart zelf maar dit is al drama omdat ze totaal niet meewerkt en ik bang ben om in haar te knippen. Ik heb inmiddels een trimster in de buurt gevonden, haar laat ik het in vervolg doen net als het knippen van de nagels dat nu door de dierenarts word gedaan wat best erg prijzig is.

Ientje

Bericht door Ientje » 05 jun 2022, 09:20

Klopt. Ik knip Diki zelf, al zou je dat nu niet zeggen, ze is net een voddendaal, lichtgrijs van kleur. Ze heeft ontdekt dat ze kan graven :surprised

Die tips over hoe je knipt (haarrichting mee, schroefje van de schaar naar boven enzv.)heb ik al gegeven in het andere hondenforum., :lol ga nog eentje twee keer naar de honden trimmer en vraag of je er bij mag blijven en kijk goed hoe ze het doet, neem een boekje mee, zodat je op kan schrijven, zeg wel waarom je dit doet,

En ja, ik ben van 1980 tot 2000 hondentrimster geweest. moest helaas stoppen vanwege gezondheidsproblemen,

Als er nog specifieke vragen zijn wil ik ze natuurlijk nog beantwoorden,

Maar ik zeg ook schaf goede spullen aan.

Pebbledogshop. Aardige mevrouw die alle informatie kan geven over wat goede scharen zijn, die goede scharen heb je er in een paar trimbeurten bij de hondenkapper uit.

Werken met goedkope scharen is alsof je sier houtbewerking doet met een bijltje. Je krijgt daar spijt van. Snel bot, slijpen is duur,

Begin bv. Met een goede(enkele) efileerschaar, daar kan je het minste schade mee doen in een vacht en een goede voetenschaar . Pebble heeft een fijn voetenschaartje van art studio. Micro getand ik knip er hele stukken Diki mee, niet alleen de voeten maar ook kop, bij de oogjes, achterkant en na het efileren de voorpootjes en achterpoortjes,helemaal,
Van dat merk heeft ze meer scharen, ik vind het een fijne schaar.

De scharen die ik heb van vroeger waren duur, maar die werken nu nog steeds na een jaar of dertig schat ik in, heel fijn! Ondanks dat ik ongewassen hondenhaar knip. Dus volgens de regels zouden ze allang bot moeten zijn,

Ientje

Bericht door Ientje » 05 jun 2022, 09:28

De efileerschaar, enkel getand, is een jaguar, die is echt heel duur, zou ik niet meteen aanraden. Maar een hele fijne schaar.
Afbeelding

De voetenschaar van art studio microgetand, waar ik dus meer mee doe dan alleen voetjes. Ideaal ook voor tussen de voetzooltjes.

Afbeelding

De grote schaar , dertig jaar oud. Knipt nog steeds fijn. Rostfrei carbidE 6 extra qualitat micro getand. Geen idee of dit nog te koop is.

Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 05 jun 2022, 09:29

https://www.pebbledogshop.com/search/?search=Scharen

Niets moet, maar hier krijg je super advies, ze verkoopt geen rommel, trek er wel de tijd voor uit..... :gniffel

Ientje

Bericht door Ientje » 05 jun 2022, 16:03

En zo houd je de schaar vast tijdens knippen, altijd schroefje naar boven. Duim in het ene oog en middel of ringvinger in het andere oog van de schaar.
Als je duim en wijsvinger door de ogen doet dan ,,wappert,, de schaar en kan je niet goed knippen.
Middelvinger of ringvinger, dan kan de schaar op de wijsvinger rusten en geeft meer stevigheid.

Tijdens knippen beweeg je alleen je duim. Eerst droogoefenen zodat je de schaar recht kan houden.

Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 05 jun 2022, 16:06

Afbeelding

Plaats reactie