Detectie

Heb je een nieuwe pup of is je hond veranderd in een oude brompot? Praat hier over gedrag en opvoeding.
Ientje

Detectie

Bericht door Ientje » 30 aug 2019, 15:42

Met Diki doe ik al een aantal maanden detectie. Luchtje, voor Diki is dat vanille, zoeken. Eerst in dozen, uitsnuffelen in welke box het zit en het 2e deel vd les in een schuur op verborgen plekjes.
Het is zo leuk om te doen. Diki is daar helemaal hyper, moet eerst iedere keer opnieuw verkennen waar hij is en dan gaat het neusje aan. De boxen gingen vandaag echt goed, hoewel hij langer zijn neus tegen de goede box moet houden. Nu is het meer van....deze is het, waar blijft koekje. Iets om aan te werken dus.
In de schuur heeft hij alle drie de verborgen vanille zakjes gevonden, knap hondje, nu nog voork9men dat hijde zakjes in zijn bekje pakt en opeet. Ach ja...ll

Doen jullie ook zoiets met je hond?

Jo-Anne
Site Admin

Re: Detectie

Bericht door Jo-Anne » 30 aug 2019, 18:57

Ohhh maar dat is een leuk idee. :partydance En vanille, die geur daar zijn ze gek op. Nee ik doe zoiets niet, maar ga het nu wel proberen. Want zeker als ze niet zover kunnen lopen, zoals Kareltje nu is dat welkom, beetje speuren met de neus. :run
Afbeelding

Truus

Bericht door Truus » 30 aug 2019, 19:08

Leuk idee
Maar ik hoef dat niet te doen want Luca snuffel over aan hij vind ook van alles
Daar is die overdag mee bezig soms ben ik hem kwijt in de tuin pak ik een piep beertje sta die gelijk naast me :lol: :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

Jolanda

Bericht door Jolanda » 30 aug 2019, 19:09

O dat lijkt me echt heel leuk om te doen.
Ik doe thuis nog wat training met de meiden, maar verder niet meer.

Corrie

Bericht door Corrie » 30 aug 2019, 19:24

wat leuk, een echte speurhond :partydance

misschien ook is proberen, maar tja wat voor geur,
denk schapen/ konijnen keutels, daar zijn ze gek op :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 30 aug 2019, 19:29

Je kan van alles gebruiken bv, nootmuskaat, koffie, wiet. Peper zou ik niet doen, moeten ze van niezen :grin: maar kaneel kan weer wel.

Marga.

Bericht door Marga. » 31 aug 2019, 11:04

Wat een leuk idee voor de maanden dat het weer het niet toe laat om er lang op uit te trekken. Ik denk dat vooral Lotus het heel leuk zal vinden.

Ientje

Bericht door Ientje » 31 aug 2019, 13:46

Het is leuk, maar ook intensief , aan het eind vd les, we zijn met 5 honden en baasjes totaal, zijn alle honden echt moe en voldaan.
Als ik hier thuis de ikea dozen pak gaat Diki al naar de gang zodat hij niet kan zien waar ik zijn luchtje in doe. Hier in huis heeft hij de verstopte luchtjes zo te pakken, veel minder hyper dan.
Ik zou wel iedereen aanraden het met begeleiding aan te leren. Workshop of cursus.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 31 aug 2019, 14:05

Ientje schreef:
26 aug 2019, 08:44
As zaterdag begint voor Diki de gehoorzaamheidstraining. Nooit gedach dat dat kon met een ,,eigenwijze,, lhasa. Maar Diki vindt alles leuk, mits er geen koekjes ed op de grond ligfen, zucht, we gaan het beleven, nieuwe club , dus even afwachten.
Is het goed gegaan op de gehoorzaamheidstraining met Diki, was het leuk..... :run
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 31 aug 2019, 14:07

Heb net een stukje erover geschreven.nieuw topic gemaakt, had ik hier verder horen te gaan?
Laatst gewijzigd door Ientje op 31 aug 2019, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 31 aug 2019, 14:10

Ientje schreef:
31 aug 2019, 14:07
Heb net een stukje erover geschreven.nieuw topic gemaskt, had ik hier verder horen te gaan?
Neehoor is prima Ientje zo, toppie! :top
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 11 okt 2019, 15:51

Even hier een update. Op vrijdagmiddag Detectie.
Diki deed het zo superleuk.
We beginnen met de vierkante bakken. Hij stopt nu heel duidelijk de neus in het gat vd bak en blijft stilstaan. Het waren 6 bakken in alle bakken zit een ander luchtje maar hij reageerde alleen op de vanille en dit keer zonder hulpbrokje.

Vervolgens moesten we in een stal, twee dierenboxen afzoeken. De stal rook erg naar schapen. Daar lag een kat rond te kijken en in een andere ruimte kwamen ook nog gezellig wat schaapjes mee kijken. Gelukkig wandelden die  net voor Diki binnen kwam weer naar buiten. 

Diki zag de kat maar die bleef gelukkig liggen, en Diki ging met mij mee zoeken. Drie zakjes vanillesuiker gevonden. Trots op mijn hondje. Voor mij is het nog moeilijk om te zien of hij echt de goede plek aangeeft en om op tijd te belonen.

Diki vindt dit zo leuk, dat hij mij compleet vergeet, hij sleurt mij zzo,n beetje naar binnen en begint meteen te zoeken en te snuffelen.. Dus de opdracht voor volgende keer, eerst contact met elkaar hebben en dan samen zoeken, ehhhh ik hoef niet mee te snuffelen, maar aanwijzen waar Diki moet zoeken,
Wordt vervolgd

Corrie

Bericht door Corrie » 11 okt 2019, 16:37

Ientje, wat doe jij leuke dingen met Diki :dance
is dit ook in cursus verband of doe je het privé ?
knap hoor van Diki dat hij de geur herkent :ok
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 11 okt 2019, 17:45

Dit is ook in groepsverband, maar als je aan de beurt bent zijn er geen andere honden bij, die zitten in de auto. Vandaar ook dat het afgelopen zomer div. Keren niet is doorgegaan, te warm. De honden kunnen ook op hun beurt wachten in een heerlijke koele loods.
Ieder werkt op eigen nivo. Diki is nog level 0 maar de rest heeft level 2 , 3, 4, of 5. Maakt niets uit. Voor iedere hond wordt op de juiste moeilijkheidsgraad de bewuste geur neergelegd. Voor Diki een watje met vanillegeur of een heel vanillesuikerzakje. Voor de anderen een mini plakkertje met de geur erop waarop ze getraind zijn.
Deze keer was er bij de bakken een bak gezet met gedroogde vis......dat is heel moeilijk om te negeren, voor alle honden. Voor Diki aan de beurt was werd die bak ook weggehaald. Nog te moeilijk voor hem.

Ientje

Bericht door Ientje » 11 okt 2019, 20:09

Wat is mantrailing?
Ja balans en coordinatie is leuk, hoopers ook. Er is zoveel leuk. Voor mij heel belangrijk, hoe kom ik er. Behendigheid kan ik zelf niet .
En als je meerdere honden hebt, moet je de tijd delen.

Ientje

Bericht door Ientje » 08 nov 2019, 19:52

Is al weer even geleden dat ik hier een update plaatste. Maar we gaan nog iedere vrijdagmiddag detectie oefenen. Vanmiddag dus ook. En Diki had er 0,0 zin in. Twee keer de vanille aangewezen en dat was genoeg. Lang leve de lol, hyperen en langs de overige cursisten dansen, van ,,kijk mij nou lol hebben,,.
Ach ja, ook dat hoort er bij.
Opdracht is, oefenen in een ruimte met heel veel afleiding zodat hij zich leert concentreren.

Corrie

Bericht door Corrie » 09 nov 2019, 09:42

het ging dus ff minder goed gisteren :denken
die Diki :dance lol hebben is heel belangrijk toch :giller
volgende keer beter Ientje
:zwaai
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 09 nov 2019, 14:09

Ik word er ook niet boos om. En lol hebben we.

Truus

Bericht door Truus » 09 nov 2019, 14:14

Die Diki heeft er lol in :dance :giller
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 06 dec 2019, 16:03

Vanmiddag weer detectie gehad. Diki is de beginner vd groep van 5 honden.
Wij moesten vandaag beginnen. Er stonden 8 boxen op een rijtje. In eerste instantie liep Diekje er voorbij. Daarna iedere keer raak, netjes neus in het gat vd box en blijven staan tot de klik. Na afloop hoorden we dat Diki geslaagd was voor level 1!
Zo knap vind ik het, ben zo trots op mijn mini hond, zo tussen de grote honden in, retrievers en een herder en een whelsh springer. De anderen zijn al tussen de level 4 en 7. We kunnen dus nog verder. Maar voor dit jaar is dit voor ons afgesloten. Ik wist niet dat dit zou gaan gebeuren, het onverwachtte, dat is wel heel leuk en geen zenuwen vooraf. Top.

Plaats reactie