Knal is koekje methode.

Heb je een nieuwe pup of is je hond veranderd in een oude brompot? Praat hier over gedrag en opvoeding.
Ientje

Knal is koekje methode.

Bericht door Ientje » 05 nov 2020, 08:29

Zoals jullie weten is Diki in de nacht en avond, als we in bed liggen bang voor knallen,
Twee weken geleden begonnen met de methode, knal is koekje. Afgelopen zomer al eens geprobeerd, maar ze was te bang om een brokje op te eten.
Sinds dit weekend gaat het echter beter. Ik neem een bakje brokjes, wat geluid maakt bij openen, mee naar bed. Openen betekende al, ha er komt iets aan.(dat was de eerste fase van het leer proces)
Afgelopen nacht. Half 2 enorme dreun, werd er wakker van, Diki lag nog in haar mand. Meteen doosje open brokje in haar mand, tot drie keer toe knal en herhaald maar hoorde niet dat ze het opat, maar ze bleef wel in haar mand liggen. Geen licht aangedaan of iets gezegd. En opeens hoor ik krak, krak, krak brokjes op. Diki kwam uit haar mand, hoorde haar lopen, maar ging ook weer terug in haar mand. Geen gebibber, geen gepiep, geen rusteloos gedrentel.
Ik ga hier nog mee verder..
Ook als ik overdag een knal hoor, al is het ver weg of zachtjes, geef ik haar een brokje uit dat bakje ze reageert niet op de knallen overdag, maar registreert en hoort het wel natuurlijk. Ook dat heb ik eerst gedaan voor ik met de echte knallen begon met het brokje.
Op deze manier wordt een knal een leuk iets, er komt iets aan,

Ik ben hiermee begonnen vorig jaar met het spel, het mes op tafel, daar gaat regelmatig een belletje en daar begon ze enorm op te keffen. Ze reageert nu totaal niet meer op het belletje met blaffen....... echter waar ze ook is, belletje? Brokje halen. En dat krijgt ze nu nog wel maar ga ik afbouwen,

Ik hoop dit zo ook te kunnen bereiken met knallen,

En laten we allemaal hopen dat corona nog iets goed oplevert, geen vuurwerk met oudjaar.

Corrie

Re: Knal is koekje methode.

Bericht door Corrie » 05 nov 2020, 13:30

goed bedacht Ientje :klapklap
hoop dat Diki zo van de angst van harde knallen afkomt
hier alleen bang voor vuurwerk knallen buiten, hoop ook dat vuurwerk verboden wordt
maar denk het niet
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 07 nov 2020, 11:43

Dit is hartstikke goed Ientje :top Wat leuk dat het lukt. Volhouden nu het aangename met het onaangename te combineren.
Als ze hele angstige honden hun nagels willen knippen en ze dit niet toelaten, trainen ze wel eens met zo`n snoep automaat. Iedere keer als de hond toelaat dat er aan de nagels gezeten word ploept er zo`n snoepje uit. Dus de focus gaat naar het snoepje. :top
Komt natuurlijk ook een heleboel geduld en liefde bij kijken :wow
Afbeelding

Jolanda

Bericht door Jolanda » 07 nov 2020, 13:04

Wat super zeg en fijn dat het ook werkt :cheer

Ientje

Bericht door Ientje » 07 nov 2020, 15:03

Vannacht een knal, brokjesbakje naast mijn kussen. Brokje gegeven en verder geslapen!

Jolanda

Bericht door Jolanda » 07 nov 2020, 15:10

O geweldig :dance :swingitbaby
Ik ga dat ook proberen met Daisy.
Heb het in het verleden wel eens geprobeerd maar dan had ze totaal geen aandacht voor het koekje. Tegenwoordig is de blinde paniek minder (denk ook doordat ze doof wordt) dus ga het opnieuw proberen.

Ientje

Bericht door Ientje » 08 nov 2020, 08:42

Even een update. Er waren tot 2 uur vannacht knallen, niet continue, maar zo nu en dan. We begonnen met een bibberende Diki op bed, zonder knallen maar wel pratende mensen en die zijn nu ook eng. Dus brokje gegeven. Hand op ruggetje gelegd. De brokjes at ze , dus nog net onder het stresslevel van niet meer eten.
Na een kwartier is ze onder het bed gaan liggen en later in de mand. Meerdere keren vannacht wakker geworden van een knal, brokje gepakt en naar Diki geworpen. Hoorde ik krak krak dan had ze het gevonden, haha. 1x is ze door de kamer gelopen, eerst uitschudden (stress?) Maar ze ging water drinken.
Een veel relaxter nacht dan anders met zoveel knallen, wel vaak wakker geweest, maar ja ik wordt nu eenmaal overal wakker van. En ja, wie weet ben ik ook wel door een paar knallen heengeslapen, dat weet ik dus niet.
Geen idee of dit DE oplossing is, maar ik ga er mee door.
Heb ook Chinese kruiden pilletjes gekregen, Chinees met westerse kruiden. Ga ik geven, maar eerst de ab uit haar lijfje, niet alles samen, en misschien is het dan niet eens meer nodig,
Jolanda, als je meer info wilt hoor ik het van je? Houd je ons ook op de hoogte? Diki wilde van de zomer ook geen koekje, ik geef overigens gewoon haar eigen brokjes, ik ben opnieuw begonnen, overdag als ze minder tot niet van de knallen schrikt.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 08 nov 2020, 08:56

Ientje schreef:
08 nov 2020, 08:42
Heb ook Chinese kruiden pilletjes gekregen, Chinees met westerse kruiden.
Van wie heb je die gekregen? :geenidee wat is dat dan joh.....
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 08 nov 2020, 11:58

Organim al
En dan aan elkaar, maar dan maakt de autocorrectie er weer wat anders van.
Of het helpt? Geen idee, ik ga het proberen.
Liever had ik iemand die het zelf samenstelde gericht op de individu, dus op Diki.
Volgens mij hadden jullie ook iemand, maar ik weet niet meer wie.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 08 nov 2020, 12:01

Ientje schreef:
08 nov 2020, 11:58
Organim al
En dan aan elkaar, maar dan maakt de autocorrectie er weer wat anders van.
Of het helpt? Geen idee, ik ga het proberen.
Liever had ik iemand die het zelf samenstelde gericht op de individu, dus op Diki.
Volgens mij hadden jullie ook iemand, maar ik weet niet meer wie.
Jolanda weet hier veel van! :woefwoef
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 08 nov 2020, 13:01

Dank je Jo Anne, heb pb gestuurd

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 08 nov 2020, 13:13

Ientje schreef:
08 nov 2020, 13:01
Graag wel op het forum deze info delen, zodat anderen mee kunnen lezen :top
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 10 nov 2020, 12:41

Vannacht drie keer knallen. Drie keer met mijn slaperige hoofd brokje uit bakje, in hondje. Ze at het niet direct, stond naast mijn bed, maar iets later krak en plof.
Ze reageert dus zeker nog op de knallen, maar geen paniek meer. Toch al winst.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 10 nov 2020, 13:27

Ientje schreef:
Jo-Anne schreef:
08 nov 2020, 13:13
Ientje schreef:
Graag wel op het forum deze info delen, zodat anderen mee kunnen lezen :top
@Ientje

Kijk als we allemaal over info aan elkaar een pb gaan sturen dan kan het forum wel sluiten. Stel iemand leest dit en denkt interessant, maar verder staat er niets :geenidee
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 10 nov 2020, 15:24

Tuurlijk wil ik dat, maar mag ik adres geven dat Jolanda mij geeft.
Staat gewoon op internet dus de site kan ik geven.

Ientje

Bericht door Ientje » 10 nov 2020, 15:26

Www davn.nl
Jolanda als je dit niet wilt halen we het weer weg.

Jolanda

Bericht door Jolanda » 10 nov 2020, 15:36

Ja hoor, natuurlijk mag dat.
Is de site van mijn schoonzus Sandra. Zij behandeld mijn meisjes ook en heeft Daisy zo ontzettend geholpen. Ook toen haar hele immuunsysteem plat lag. Daisy en Abby krijgen chinese kruiden van haar en ben daar nog elke dag blij mee. Ze is dol op dieren en zo lief en geduldig. Mijn meiden zijn dol op tante Sandra, zelfs na een prik om te titeren hihi.

Ientje

Bericht door Ientje » 10 nov 2020, 20:24

Helaas, patiëntenstop.

Marga.

Bericht door Marga. » 14 nov 2020, 11:40

Ach wat jammer nu Ientje. Het is erg vervelend als je hond zo bang voor vuurwerk is, ik maak dit nog steeds mee met Balou maar met Mowgli was het echt heel erg en zielig. Ik deed in de dagen naar de jaarwisseling toe iets vergelijkbaars als wat jij met Diki doet, belonen bij het horen van een knal. Alleen beloonde ik Mowgli met uitbundig gedrag en een lik slagroom uit een spuitbus, hier was ze gek op.

Ientje

Bericht door Ientje » 15 nov 2020, 10:19

Twee waardeloze nachten. Iedere keer met tussenpozen enorme knallen, bommen zeg maar. Juist dat onverwachte maakt het moeilijk. Ver weg is het nu te doen, maar die enorme harde knallen reageert Diki op. Bibber bibber. En het is dus alleen in de nacht. Overdag en avond, tilt ze haar kop niet eens op.
Vannacht tot 2 uur de radio aan. Iedere knal koekje. De blinde paniek is weg, maar ik wil ook graag slapen. Dacht om 2 uur, nu is het over, maar nee ieder kwartier een bom.

Plaats reactie