Vraagje vachtverlies pup 3 maanden
- Joyce&Jack
Vraagje vachtverlies pup 3 maanden
Onze reu Jack is nu 14 weken. Hij is nu 6 weken bij ons. Helaas heeft hij haarverlies sinds een paar weken. Ik dacht in de 1ste instantie dat dit zijn puppyvacht was. Maar dat is veel te vroeg om nu al te verliezen. Hoewel hij wel extreem dik haar had (en wij het altijd lekker warm hebben binnen met vloerverwarming) en zijn kleur ook aan het veranderen is.
Echter dacht de dierenarts assistent dat het haarverlies komt door tekort aan opneembare omega 3 in de voeding. We geven Acana voer, na een uitgebreid onderzoek op internet leek me dit een vd betere brokken. Als ik op de verpakking kijk en de reviews lees lijkt dit absoluut niet het geval te zijn dat hier weinig omega 3 in zit. Maar toch geprobeerd over te stappen op het voer van de dieren arts (specific). Ik ben niet heel enthousiast over de ingrediënten. Maar jack weigert zijn brokken (die nu nog gemixt worden met zijn oude brokken) te eten. Hij at al een hele dag niets dus net maar weer Acana gegeven, hoewel de dierenarts assistent me had geadviseerd door te zetten. Maar in mijn mening kan een pup nog geen voeding missen.
Onze andere hond is trouwens 20 december overleden. Dus daar zou Jack ook last van kunnen hebben. In weet alleen niet of dit ook haaruitval kan veroorzaken.
Heeft iemand een idee waar het haarverlies aan kan liggen?
Echter dacht de dierenarts assistent dat het haarverlies komt door tekort aan opneembare omega 3 in de voeding. We geven Acana voer, na een uitgebreid onderzoek op internet leek me dit een vd betere brokken. Als ik op de verpakking kijk en de reviews lees lijkt dit absoluut niet het geval te zijn dat hier weinig omega 3 in zit. Maar toch geprobeerd over te stappen op het voer van de dieren arts (specific). Ik ben niet heel enthousiast over de ingrediënten. Maar jack weigert zijn brokken (die nu nog gemixt worden met zijn oude brokken) te eten. Hij at al een hele dag niets dus net maar weer Acana gegeven, hoewel de dierenarts assistent me had geadviseerd door te zetten. Maar in mijn mening kan een pup nog geen voeding missen.
Onze andere hond is trouwens 20 december overleden. Dus daar zou Jack ook last van kunnen hebben. In weet alleen niet of dit ook haaruitval kan veroorzaken.
Heeft iemand een idee waar het haarverlies aan kan liggen?
Laatst gewijzigd door Joyce&Jack op 10 jan 2021, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraagje vachtverlies pup 3 maanden
Kan aan de voeding liggen,
Goede voeding, ik zelf ben over gestapt naar Carnis en veel mensen in mijn omgeving ook.
Ik heb hier een topic over gemaakt hoe en waarom.
Echter is het wel, wat voor de ene werkt horft voor de andere niet te werken.
Goede voeding, ik zelf ben over gestapt naar Carnis en veel mensen in mijn omgeving ook.
Ik heb hier een topic over gemaakt hoe en waarom.
Echter is het wel, wat voor de ene werkt horft voor de andere niet te werken.

Acana bevat heel veel eiwit, kijk eens op de zak naar het % .
honden die hier gevoelig voor zijn....krijgen in 1e instantie vacht problemen als jeuk en haaruitval en later, veel later, nierproblemen. En hond heeft 21 tot 23 % eiwit nodig een kat meer.
Dat heb ik jaren geleden geleerd op mijn hondentrimopleiding.
Tot zover.
Tijden veranderen.
En de tegenwoordige perfecte voeders voor de hond bestaan uit 30 of 40 of 50 % uit dierlijk eiwit. Dit is dan vooral van goede eiwitten en goed verteerbaar. Maar bij navraag bij de dierenarts blijkt dat er wel veel honden zijn, oudere, met nierproblemen. Op hier dieet moeten met een laag eiwit %.
De waarheid zal in het midden liggen?
Maar weet, voedsel vertering. Eiwitten moeten eerst worden verwerkt tot een eiwitbron die het dier, hier dus de hond, het kan gebruiken. Ingewikkeld proces, hierbij komen afvalstoffen vrij die door de nieren worden uitgescheiden.
En dan ga ik er vanuit dat de da gekeken heeft naar puppie schurft? Kale plekjes, begint vaak op de kop, geen of weinig jeuk in het begin.
Veel zo niet alle honden hebben deze mijt bij zich, maar bij verminderde weerstand, bv door overplaatsen naar de nieuwe baas, kan het dan opleven. Vaak hebben dan meerdere hondjes in het nest er last van.
In ieder geval, vraag eens na bij de Fokker of zij het herkent? Misschien heeft zij er een verklaring voor? En dan zou ik dus niet over puppie schurft beginnen zodat ze zich aangevallen voelt.
honden die hier gevoelig voor zijn....krijgen in 1e instantie vacht problemen als jeuk en haaruitval en later, veel later, nierproblemen. En hond heeft 21 tot 23 % eiwit nodig een kat meer.
Dat heb ik jaren geleden geleerd op mijn hondentrimopleiding.
Tot zover.
Tijden veranderen.
En de tegenwoordige perfecte voeders voor de hond bestaan uit 30 of 40 of 50 % uit dierlijk eiwit. Dit is dan vooral van goede eiwitten en goed verteerbaar. Maar bij navraag bij de dierenarts blijkt dat er wel veel honden zijn, oudere, met nierproblemen. Op hier dieet moeten met een laag eiwit %.
De waarheid zal in het midden liggen?
Maar weet, voedsel vertering. Eiwitten moeten eerst worden verwerkt tot een eiwitbron die het dier, hier dus de hond, het kan gebruiken. Ingewikkeld proces, hierbij komen afvalstoffen vrij die door de nieren worden uitgescheiden.
En dan ga ik er vanuit dat de da gekeken heeft naar puppie schurft? Kale plekjes, begint vaak op de kop, geen of weinig jeuk in het begin.
Veel zo niet alle honden hebben deze mijt bij zich, maar bij verminderde weerstand, bv door overplaatsen naar de nieuwe baas, kan het dan opleven. Vaak hebben dan meerdere hondjes in het nest er last van.
In ieder geval, vraag eens na bij de Fokker of zij het herkent? Misschien heeft zij er een verklaring voor? En dan zou ik dus niet over puppie schurft beginnen zodat ze zich aangevallen voelt.
meestal ligt het idd aan het voer, maar wat is goede voeding, dat verschilt toch per hond
je kan proberen een beetje warm water over de gemengde brokken te doen, dan komen geuren vrij en wil Jack het misschien wel eten
of een beetje vleesvoer
heb je de fokker al gevraagd hoe of wat en wat voor brokken hij bij hun kreeg
het is zo´n uitzoekerij wat een goede brok is en dan moeten ze het ook nog willen eten
je kan proberen een beetje warm water over de gemengde brokken te doen, dan komen geuren vrij en wil Jack het misschien wel eten
of een beetje vleesvoer
heb je de fokker al gevraagd hoe of wat en wat voor brokken hij bij hun kreeg
het is zo´n uitzoekerij wat een goede brok is en dan moeten ze het ook nog willen eten

Een Shih-Tzu vacht kan beginnen met veranderen naar zijn volwassen vacht als puppy`s ongeveer 4 maanden zijn.
De Shih-Tzu heeft een dubbele vacht, een korte binnenste laag en een langere buitenlaag. Puppy`s worden geboren alleen met de binnenste laag. Wanneer de vacht naar volwassen vacht gaat kunnen deze haren uitvallen en de bovenste laag kan dan volgroeien. Haarverlies kan er dan zijn maar de vacht komt dikker terug.
Heeft Jack jeuk en/of kale plekken of een droge huid?
De Shih-Tzu heeft een dubbele vacht, een korte binnenste laag en een langere buitenlaag. Puppy`s worden geboren alleen met de binnenste laag. Wanneer de vacht naar volwassen vacht gaat kunnen deze haren uitvallen en de bovenste laag kan dan volgroeien. Haarverlies kan er dan zijn maar de vacht komt dikker terug.
Heeft Jack jeuk en/of kale plekken of een droge huid?

- Joyce&Jack
Acana bevat 30% eiwit. Zou dat te veel zijn?
Jack heeft ook wel wat jeuk, maar pups krabben ook uit stress natuurlijk dus of het echt jeuk is vind ik lastig te bepalen.
Hij is door de dierenarts niet meer gecontroleerd na zijn 12 weken check. Er is dus niet gekeken naar schurft. Ik zal eens bij de Fokker informeren. Hij heeft (nog) geen kale plekken gelukkig en zijn huid ziet er goed uit.
Jack heeft ook wel wat jeuk, maar pups krabben ook uit stress natuurlijk dus of het echt jeuk is vind ik lastig te bepalen.
Hij is door de dierenarts niet meer gecontroleerd na zijn 12 weken check. Er is dus niet gekeken naar schurft. Ik zal eens bij de Fokker informeren. Hij heeft (nog) geen kale plekken gelukkig en zijn huid ziet er goed uit.
Puppyschurft is te herkennen aan roodheid van de huid en wat kale plekken. Die kale plekjes zijn meestal alleen rond de ogen, de bek en de voorpoten.
Welke soort Acana heb je Joyce?
Welke soort Acana heb je Joyce?

Ik vind het te veel maar de meningen zijn verdeeld. Ik ben nog de grijze oudheid, maar houd mij toch aan de voedingsregels mbt eiwit.
Weet je een hond is geen vleeseter maar een beesteter. Een heel beest, dus incl. Maag, darm inhoud, Jakkie, huid en botjes. Als je een beest 100% neemt is het eiwipercentage ook niet zo hoog, de vleesdelen apart dan weer wel. Het is wat ik heb geleerd, maar zoals gezegd, tijden veranderen.
Maar waarom zijn de meeste dierenarts voedingen dan rond de 21 tot 23 % eiwit....,
Weet je een hond is geen vleeseter maar een beesteter. Een heel beest, dus incl. Maag, darm inhoud, Jakkie, huid en botjes. Als je een beest 100% neemt is het eiwipercentage ook niet zo hoog, de vleesdelen apart dan weer wel. Het is wat ik heb geleerd, maar zoals gezegd, tijden veranderen.
Maar waarom zijn de meeste dierenarts voedingen dan rond de 21 tot 23 % eiwit....,
- Joyce&Jack
We hebben Acana Heritage Puppy & Junior Kip&Kalkoen - Hondenvoer omdat die voor kleine rassen een hele kleine brok hadden en hij ook nogal schrokt normaal gesproken.
En ook bewust geen kvv omdat we kinderen in huis hebben en omdat brokken naast vlees ook wat toevoegingen bevatten.
En ook bewust geen kvv omdat we kinderen in huis hebben en omdat brokken naast vlees ook wat toevoegingen bevatten.
Wij geven carnis kleine brok.
Die zijn koud geperst en heel zacht.
Daarbij krijgen ze energique vlees voor de gevoelige darmen

Die zijn koud geperst en heel zacht.
Daarbij krijgen ze energique vlees voor de gevoelige darmen

- Joyce&Jack
Welke smaak krijgen de hondjes die carnis kleine brok krijgen? Ik zag verschillende smaken als ik het goed heb. Ik kon trouwens niet goed vinden wat Jack dan mag hebben hij zal rond de 3 kg wegen.
En wat zijn nog meer goede brokken? Is renske iets?
En wat zijn nog meer goede brokken? Is renske iets?
Wij geven lam, net omdat luna darm problemen heeft.
De andere hondjes van vrienden en familie krijgen alle smaken, de kip en de zalm ook.
De andere hondjes van vrienden en familie krijgen alle smaken, de kip en de zalm ook.

- Joyce&Jack
Ik had vooraf al een heel uitgebreid internet onderzoek gedaan over voeding. Maar er zijn veel verschillende meningen over. Lastig.
Wat warm water over de brokken hielp wel wat. Hij heeft een paar happen gegeten. Maar ik heb hem los wat Acana gegeven dat was meteen op. Hij heeft ook goede ontlasting met die brokken.
Maar als ik het hier zo lees is het dus hoogstwaarschijnlijk voeding. Dus moet ik toch iets vinden wat hij wel eet. Maar voor nu ga ik eerst maar even door met de brokken vd dierenarts. Ik had nog bonbons met omega 3 en 6 van onze andere hond liggen. Dus die geef ik voor de zekerheid ook.
Wat warm water over de brokken hielp wel wat. Hij heeft een paar happen gegeten. Maar ik heb hem los wat Acana gegeven dat was meteen op. Hij heeft ook goede ontlasting met die brokken.
Maar als ik het hier zo lees is het dus hoogstwaarschijnlijk voeding. Dus moet ik toch iets vinden wat hij wel eet. Maar voor nu ga ik eerst maar even door met de brokken vd dierenarts. Ik had nog bonbons met omega 3 en 6 van onze andere hond liggen. Dus die geef ik voor de zekerheid ook.
Gelukkig heeft Jack dus wat Acana uit de hand gegeten. Sommige sjoetjes willen trouwens geen etensbakjes dat maakt een soort herrie.Joyce&Jack schreef: ↑10 jan 2021, 21:39Ik had vooraf al een heel uitgebreid internet onderzoek gedaan over voeding. Maar er zijn veel verschillende meningen over. Lastig.
Ik heb even naar Specific gekeken. Misschien dat de de dierenarts daar goede resultaten mee ziet maar het eerste ingrediënt wat ik zie is tarwe?
Samenstelling
Tarwe, dierlijk vet, vismeel, maïseiwit, gehydrolyseerd varkenseiwit, rijst, mineralen, karnemelkpoeder, aardappeleiwit, suiker, eieren, vitaminen, plantago psyllium husk, zonnenbloemolie, methionine, gist (bron van omega 1,3/1,6 glucanen) en sporenelementen.
Antioxidanten: EC goedgekeurde additieven: BHA, BHT, propylgallaat. Bevat geen kunstmatige kleur- of smaakstoffen.
Hier nog een stukje van de voerwijzer, als je scrollt dan zie je dat ze uitlegt over het eiwitgehalte en dat het eiwit van goede kwaliteit moet zijn in de brok. Misschien was je hier zelf al geweest dat kan.
https://www.voerwijzer.com/zo-kies-je-g ... pybrokken/

- Joyce&Jack
Jo-anne, ik heb inderdaad Acana gekozen mede door de adviezen op voerwijzer
. Deze zit op 30% eiwit en "scoort" 5 sterren op voerwijzer. Vandaar ook mijn twijfel of het wel aan het voer ligt. Acana lijkt mij kwalitatief veel beter dan specific, veel meer pure kwalitatieve ingrediënten. En inderdaad met name het hoofdingredient tarwe... dierenarts assistent gaf aan dat het vis in Acana maar 1 soort betreft waardoor her minder goed opgenomen zou worden.
En ik had eerst metalen etensbakjes. Die vond hij idd niet fijn vanwege het geluid als hij eruit at. Met de nieuwe plastic bakjes ging het altijd prima.
Maar als het dan niet aan het voer ligt waar wordt de haaruitval (en dat zijn echt dagelijks een aantal plukjes die ik vind) en de jeuk (hoewel dit niet heel veel is)dan door veroorzaakt. Want voor het verliezen van de puppyvacht is het echt nog te vroeg, toch? Of zou het dat dan toch gewoon zijn? Zijn vacht is wel ook echt aan het veranderen vooral ook de kleur.
En ik had eerst metalen etensbakjes. Die vond hij idd niet fijn vanwege het geluid als hij eruit at. Met de nieuwe plastic bakjes ging het altijd prima.
Maar als het dan niet aan het voer ligt waar wordt de haaruitval (en dat zijn echt dagelijks een aantal plukjes die ik vind) en de jeuk (hoewel dit niet heel veel is)dan door veroorzaakt. Want voor het verliezen van de puppyvacht is het echt nog te vroeg, toch? Of zou het dat dan toch gewoon zijn? Zijn vacht is wel ook echt aan het veranderen vooral ook de kleur.
-
Lise
Misschien wordt de jeuk veroorzaakt door loszittende haren.
Eigenlijk denk ik dat het haarverlies niets met voeding te maken heeft.
Eigenlijk denk ik dat het haarverlies niets met voeding te maken heeft.
Nou als de kleur ook al aan het veranderen is dan zou het kunnen. Ja en niets staat vast natuurlijk.Joyce&Jack schreef: ↑11 jan 2021, 10:49Jo-anne, ik heb inderdaad Acana gekozen mede door de adviezen op voerwijzer. Deze zit op 30% eiwit en "scoort" 5 sterren op voerwijzer. Vandaar ook mijn twijfel of het wel aan het voer ligt. Acana lijkt mij kwalitatief veel beter dan specific, veel meer pure kwalitatieve ingrediënten. En inderdaad met name het hoofdingredient tarwe... dierenarts assistent gaf aan dat het vis in Acana maar 1 soort betreft waardoor her minder goed opgenomen zou worden.
Hoe gaat het nu met die mooie Jack?

- Joyce&Jack
Met Jack gaat het nog steeds erg goed. Maar sinds zijn nieuwe brokken eet hij erg weinig. Gelukkig verder nog speels en levendig. Maar ik geef hem ook nog steeds wat Acana, want dat zijn gewoon goede brokken. Maar ook die lijkt hij minder te eten.
Zijn vachtverlies is er helaas nog steeds. Maar nog geen kale plekken, hij is alleen minder pluisig aan het worden. En jeuk ook nog af en toe. Maar dat komt misschien door zijn vachtverlies.
Zijn vachtverlies is er helaas nog steeds. Maar nog geen kale plekken, hij is alleen minder pluisig aan het worden. En jeuk ook nog af en toe. Maar dat komt misschien door zijn vachtverlies.
Wat gek toch dat met zijn eetlust.Joyce&Jack schreef: ↑14 jan 2021, 18:42Met Jack gaat het nog steeds erg goed. Maar sinds zijn nieuwe brokken eet hij erg weinig. Gelukkig verder nog speels en levendig. Maar ik geef hem ook nog steeds wat Acana, want dat zijn gewoon goede brokken. Maar ook die lijkt hij minder te eten.
Ik las dat je de grotere variant Acana had, soms krijgen ze die niet weg hebben ze moeite mee. Het is allemaal al heel nauw bij de Shih-Tzu.
Ze kauwen niet en dan kunnen die grotere weleens niet lekker vallen.