Tuintopic.....alweer herfst

Voor Coffee Talk en serieuze algemene zaken. Start je eigen onderwerp en geef je mening.
Marga.

Re: Onze tuin het begin is er

Bericht door Marga. » 07 jun 2022, 11:34

Corrie schreef:
06 jun 2022, 16:22
@ Marga
wat jammer zeg van je struiken, dat is toch wel balen :mrgreen
leuk die 3 kleur vlinderstruiken, ik heb gewoon een paarse, bloeit nog niet
ga je nu alles in pot zetten :geenidee
Ik ben er ook niet blij mee maar het is niet anders.

De ene vlinderstruik die het hier heeft overleeft heeft wel nieuw blad maar bloeit ook nog niet.
Ik ben teruggekomen van een driekleur vlinderstruik, ik vind de witte bloemen die ook in de struik zitten minder mooi omdat ze snel lelijk bruin worden. Ik plant nu drie planten met verschillende kleuren bij elkaar.
Dat was wel mijn bedoeling maar ik ga nu op zoek naar planten die goed tegen kleigrond kunnen, de vlinderstruik valt hier ook onder en de sierappel. Er zijn wel meer planten die het goed doen op kleigrond maar daar zitten giftige tussen zoals de goudenregen, erg mooi maar ook erg giftig. In de hoek waar de grond erg nat was plant ik niets meer daar staat het vijvertje ongeveer, desnoods kan ik die nog iets verplaatsen.
Ik poot de jonge struiken wel in tuinaarde, ik denk dat dit beter is.

Marga.

Bericht door Marga. » 07 jun 2022, 11:39

Ientje schreef:
06 jun 2022, 18:32
Wat jammer van die struiken.

Nog een roze fair roos.
Het is idd balen maar ik plant andere planten op de plek waar nu de dode planten staan.

Ik heb niet zo veel met rozen, alleen met de pioenroos omdat die mij aan mijn opa en oma doen denken. Die hadden een pioenroosstruik met hele grote bloemen in de tuin staan.

Marga.

Bericht door Marga. » 07 jun 2022, 11:41

Lise schreef:
06 jun 2022, 18:57
Helemaal leuk om te zien hoe iedereen lekker bezig is met het wroeten in de aarde. Mooie foto's van alles wat groeit en bloeit.

Ik genet van mijn balkon en zal als het zonnetje zich laat zien foto's maken en plaatsen van de planten op mijn balkon.

De familie merel maakt mij ook blij. Ik geef ze rozijnen en echt als het voerbakje leeg is, komen ze zeuren /bedelen om een nieuwe voorraad. Kauwen
Wat kun je blij worden van kleine dingen :loveheart
Ja hé, zo leuk dat leven rond het huis. :love

Marga.

Bericht door Marga. » 08 jun 2022, 07:48

Wat dit topic wel bedoeld als soort van tuintopic Ientje?

Ientje

Bericht door Ientje » 08 jun 2022, 17:16

Marga. schreef:
08 jun 2022, 07:48
Alles mag toch hier?

Vandaag zou mijn kuip komen voor de frambozen. Krijg ik bericht dat het morgen wordt, jammer hoor. Er zaten al twee framboosjes aan, ik heb er eentje op en eentje aan diki gegeven,, eerlijk delen., diki hoefde het, niet, zonde, want toen hoefde ik hem, ook niet meer.

Corrie

Bericht door Corrie » 08 jun 2022, 19:17

Ik denk dat Marga bedoeld of het een algemeen tuintopic is of dat jij in dit topic regelmatig jouw tuin wil showen hoe het bv groeit en bloeit over een paar weken en maanden :tuin zonder dat er steeds foto's geplaatst worden van andere tuin/ terras liefhebbers

Lekker zo'n vers geplukt framboosje, wordt het een goede oogst
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 09 jun 2022, 10:47

Ientje schreef:
08 jun 2022, 17:16
Marga. schreef:
08 jun 2022, 07:48
Alles mag toch hier?

Vandaag zou mijn kuip komen voor de frambozen. Krijg ik bericht dat het morgen wordt, jammer hoor. Er zaten al twee framboosjes aan, ik heb er eentje op en eentje aan diki gegeven,, eerlijk delen., diki hoefde het, niet, zonde, want toen hoefde ik hem, ook niet meer.
Van mij wel :gniffel , maar omdat je het in het andere topic had over het starten van een vijver/tuin topic.
Jammer dat je nog een dag langer op de kuip moet wachten. Diki houd dus niet van frambozen, je weet nu wel dat je de frambozen lekker zelf op kunt eten.

Marga.

Bericht door Marga. » 09 jun 2022, 11:02

Ik heb wat gaatjes boven in mijn tuinvijver geboord zodat het overtollige water er uit kan lopen. Door al de regen ging hij overlopen waardoor het blad van de waterlelie buiten de vijver kwam te hangen. Als ik de dode stronk van de vlinderstruik heb uitgegraven ga ik de vijver misschien wel verplaatsen, ik zet in die hoek toch geen plant meer neer.

Ik kon het niet laten, ik heb een set van drie nieuwe vlinderstruiken in verschillende kleuren gekocht geen wit de witte bloemen worden snel bruin. Ik ga de vlinderstruiken bij elkaar poten, dan word het een gekleurd iets. Verder heb ik een sierappelboompje gekocht, de Malus Red Sentinel. Hier komen kleine appels aan die niet eetbaar zijn maar waar vogels wel gek op zijn. Nu hopen dat ze niet weer dood gaan wel zijn beide geschikt voor kleigrond.

Afbeelding

Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 09 jun 2022, 15:52

Wat mooi Marga!

Framboosjes ook gepoot, vandaag was de kuip,er.

Zo zien ze er wel klein uit.

Afbeelding

Nieuwe grotere kuip besteld voir vijvertje. Huidige wordt plantenbakje. Stond alweer leeg. Dat fonteintje sproeit nu als de beste. Moest duidelijk oo gang komen.

Corrie

Bericht door Corrie » 09 jun 2022, 19:39

@ Marga
Sierappel vind ik ook mooi , ben benieuwd later naar het resultaat

@ Ientje
Hihi het zijn wel ienieminies , hebben wel de ruimte om te groeien zo
Afbeelding

Corrie

Bericht door Corrie » 11 jun 2022, 09:58

de Toscaanse Jasmijn, ohhhh die ruikt toch lekker
Afbeelding
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 11 jun 2022, 17:26

Ientje schreef:
09 jun 2022, 15:52
Wat mooi Marga!

Framboosjes ook gepoot, vandaag was de kuip,er.

Zo zien ze er wel klein uit.

Afbeelding

Nieuwe grotere kuip besteld voir vijvertje. Huidige wordt plantenbakje. Stond alweer leeg. Dat fonteintje sproeit nu als de beste. Moest duidelijk oo gang komen.
Dan moet jij volgend jaar je framboos kijken, dat is hij een stuk gegroeid.
Ik heb vorig jaar een blauwe bessenstruik gepland, die is een heel stuk gegroeid. Ik had eerst ook zo iets van, dat word nooit wat maar het valt mij niets tegen.

Fijn dat get fonteintje het nu wel doet.

Marga.

Bericht door Marga. » 11 jun 2022, 17:27

Corrie schreef:
11 jun 2022, 09:58
Afbeelding
Ik geloof gelijk dat hij lekker ruikt, hij staat er ook mooi bij.

Marga.

Bericht door Marga. » 11 jun 2022, 17:36

Vandaag kwam de pakketpost mijn appelboompje brengen, althans die had in de doos horen te zitten maar er zaten twee treetjes vetplantjes in. :geenidee Ik was er niet blij mee en heb gelijk Hornbach gebeld, vrijdag komt de appelboom alsnog en de treetjes vetplantjes mag ik houden. Dit vind ik wel heel netjes opgelost van de Hornbach. :goedzo Ik heb niet zo veel met vetplantjes en wilde ze weggeven maar er stond nog een lege bloempot daar heb ik ze in gepoot en ik moet zeggen dat het resultaat mij bevalt. Ik ben blij met de vetplantjes, nu me in de verzorging verdiepen maar ik vermoed dat ze weinig water nodig hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Corrie

Bericht door Corrie » 11 jun 2022, 19:11

Nou dat is toch nog een meevaller :swingitbaby ziet er zo heel leuk uit :super
Afbeelding

Truus

Bericht door Truus » 11 jun 2022, 20:26

Vind het heel mooi Marga die vetplantjes in die bak
Toch netje van Hornbach
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 11 jun 2022, 22:22

Zien er mooi uit. Wist niet dat je bij hornbach ook dingen kan bestellen. Gaat het appelboompje in een pot of in de volle grond? Hoe groot wordt dat boompje?

Marga.

Bericht door Marga. » 12 jun 2022, 09:15

Ik vind het ook heel netjes op gelost van de Hornbach.

Het boompje gaat in de volle grond Ientje. Dit boompje kan tegen kleigrond dus heeft een betere kans om te overleven als het andere boompje. Vlinderstruiken schijnen het ook te doen op kleigrond, die van mij waren verpoot dus misschien dat ze hier al een klap van gehad hadden en dan nog de te natte grond er overheen. Ik wacht nog op de vlinderstruiken.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 12 jun 2022, 09:56

Marga. schreef:
06 jun 2022, 13:05
Helaas zijn meerdere van mijn planten dood gegaan doordat mijn grasveld te nat was. Inmiddels heeft de woningstichting een goede afvoer gemaakt en dit helpt er blijft geen water meer op het gras staan.
Helaas kwam dit te laat voor mijn twee vlinderstruiken en voor mijn Japanse esdoorn.
Ik plant nu een nieuwe driekleur vlinderstruik maar wel in een pot, een appelboom en een rhododendron (goed idee Corrie).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo dood als maar kan, jammer de vlinderstruiken waren best groot.
Vlinderstruiken lijken soms zo dood als het maar kan maar heb je met je nagel gekrabt over de takken?
Afbeelding

Lise

Bericht door Lise » 12 jun 2022, 14:14

Corrie schreef:
11 jun 2022, 09:58
Afbeelding
'Vooral 's avonds is het genieten van de geur.

Sinds dit voorjaar heb ik ook weer een Toscaan. Is één van mijn favo planten. Is nog klein, maar hij ruikt als de beste :) :) .

Afbeelding

Plaats reactie