Vraagje

Verzorging huid, haar en nagels. Wil je iets kwijt over halsbanden, manden, voerbakken etc.? Kom binnen!
Plaats reactie
Ientje

Vraagje

Bericht door Ientje » 18 sep 2022, 16:14

Vroeger had ik een spets, een toller, een heidewachtel en een picardische herder. Niet allemaal tegelijk, wel met twee tegelijk.
Die honden hadden vachten, als het regende bleef de onderlaag droog, alleen het dekhaar was nat. Logisch, jachthonden en herders, zijn gefokt voor waterwerk en buiten op het erf zijn, dus moeten goede bescherming hebben.
Maar ik heb het al vaker gemerkt,
Ook Diki heeft die beschermlaag, ook zij wordt niet nat tot op haar vel. De hele vacht wordt nat, plakt op haar vel, ziet er sneu uit, maar Diki interesseert het niets, die banjert gewoon door, als ik dan de haren open leg zie ik op haar vel een droge laag. Ik had dat niet verwacht, dacht echt, zo een hondje wordt door en door nat.
Ik was haar eens in de zes tot 8 weken, maar de vetlaag blijft er dus toch.
Hoe is dat bij jullie honden?

Noa en Lindi

Re: Vraagje

Bericht door Noa en Lindi » 18 sep 2022, 19:01

Voordat ik mijn cavaliertjes had , had ik kooikerhondjes, 3 tegelijk ! Die hadden ook zo'n vacht de bovenste laag nat ,die waren ook zo weer droog, ideale vacht zei ik altijd. Nu met mij twee cavaliertjes ook zo , vandaag verschillende keren zeiknat geregend , goed afdrogen met een handdoek, en na een poosje zo weer droog, en de haren zijn schoon en super zacht, ook geen hondenlucht , wassen doe ik ze eigenlijk nooit, alleen als Lindi naar de trimster is geweest wordt ze daar gewassen , En Lisa is nog maar één keer gewassen , :wow
Wil, Noa :love en Lindi :dogwalk en Lisa :woefwoef

Corrie

Bericht door Corrie » 18 sep 2022, 19:16

Heb er eigenlijk nooit zo op gelet , ze echt wassen doe ik zelden , wel pootjes en onderkant afspoelen
Vind wel dat de witte vacht niet mooi wit blijft , hier denderen ze ook overal door, alleen aan de riem met regen heeft Luna zoiets van gauw plassen en naar huIs

Zoals Wil al zei van de Cavaliertjes, ideale vacht ( wel verharen) idd heel vlug droog en wit droogt altijd spierwit op
Werden bij ons zelden gewassen
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 18 sep 2022, 19:42

Dank je wel!

Diki is wel snel droog, maar ziet er wel rommelig uit nu. Borstel er over en het is weer netjes, hondenlucht heeft ze eigenlijk ook nooit. Maar goor, smoezelig wordt ze wel.

Een cavelier is een spaniel, jachthond. Maar een shih en lhasa zijn tibetaanse spaniels....maar ik zie deze hondjes nog geen haas apporteren uit het water. Wel ze opzoeken, dat dan weer wel....

Maar dat ze niet tot haar vel natregent, zien jullie dat ook met de shi,s?

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 21 sep 2022, 08:46

Ientje schreef:
18 sep 2022, 19:42
Dank je wel!

Diki is wel snel droog, maar ziet er wel rommelig uit nu. Borstel er over en het is weer netjes, hondenlucht heeft ze eigenlijk ook nooit. Maar goor, smoezelig wordt ze wel.

Een cavelier is een spaniel, jachthond. Maar een shih en lhasa zijn tibetaanse spaniels....maar ik zie deze hondjes nog geen haas apporteren uit het water. Wel ze opzoeken, dat dan weer wel....

Maar dat ze niet tot haar vel natregent, zien jullie dat ook met de shi,s?
Jazeker die ondervacht is hetzelfde als bij de Lhasa zijn familie :love :wow
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 23 sep 2022, 09:44

Zowel Balou als Lotus hebben geen ondervacht, ze worden dan ook kletsnat tot op het bot.
Ik heb tijdens een actie van Zooplus een regenjasje gehad, die kunnen ze mooi beiden aan omdat ik ze toch altijd om de beurt uitlaat.
Balou heb ik nog nooit gewassen, dit is ook nog nooit nodig geweest. Lotus moet ik zo af en toe wel wassen b.v.b. na het legen van haar a***lklieren of als er iets in haar broek is blijven hangen, ik was alleen dat wat vies is.
Ze hebben beiden doordat ze geen ondervacht hebben wel echt een jasje nodig tijdens de wandelingen als het koud word.

Ientje

Bericht door Ientje » 23 sep 2022, 21:47

Diki heeft ook geen ondervacht, wel een lekkere dikke vacht, met dus een vetlaagje op haar vel.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 28 sep 2022, 15:42

Ientje schreef:
23 sep 2022, 21:47
Diki heeft ook geen ondervacht, wel een lekkere dikke vacht, met dus een vetlaagje op haar vel.
Ja toch wel ? een Lhasa heeft een dubbele vacht een beetje zachte wollige onderlaag net als bij de sjoe of niet?
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 30 sep 2022, 12:32

Ientje schreef:
23 sep 2022, 21:47
Die van mij zijn meer gladharig niets van een dikke vacht.

Ientje

Bericht door Ientje » 30 sep 2022, 13:06

Ik heb dat ook gelezen die ondervacht. Zal nog eens goed zoeken, misschien door de castratie verdwenen?

Plaats reactie