Fokken van Shih Tzu's
-
Lise
Fokken van Shih Tzu's
Even een vraagje waarop denk ik vooral Houkje het antwoord weet.
Hoe is het fokbeleid nu ten aanzien van Shih Tzu's. Ik dacht namelijk dat het fokken van kortsnuitige rassen niet meer mocht en dat een Shih bijvoorbeeld gemixt moet worden met een langsnuit.
Hoe is het fokbeleid nu ten aanzien van Shih Tzu's. Ik dacht namelijk dat het fokken van kortsnuitige rassen niet meer mocht en dat een Shih bijvoorbeeld gemixt moet worden met een langsnuit.
Re: Fokken van Shih Tzu's
had ook zoiets gehoord
maar dan verdwijnt het ras Shih Tzu
misschien staat zoiets aangegeven bij de Raad van Beheer
maar dan verdwijnt het ras Shih Tzu
misschien staat zoiets aangegeven bij de Raad van Beheer

Dat zou natuurlijk wel moeten gebeuren ja dat mixen. Ik dacht dat het zo was dat de sjoe`s in de lijst staan waar dat bij moet gebeuren, maar òf het daadwerkelijk ook al gebeurd?

Shih-Tzu staat op de twaalfde plaats allerlaatst. Maar wat er nu precies bedoeld word ermee, is mij onduidelijk. Een kleine groep van die lijst heeft geloof ik nu een boete gekregen(fokkers)Loraine schreef: ↑26 apr 2020, 13:49Voor zover ik weet staan er momenteel alleen bullen en mopsen etc in de lijst, de platsnuiten zegmaar.
Al vind ik de Shih ook zwaar in de gevarenzone zitten; als je het stoplichtmodel erbij pakt scoren ze rood op de snuit-kopverhouding (snuit moet minimaal 1/3e zijn vd kop in lengte).
Mochten ze gaan outcrossen om een langere snuit te krijgen en de Shih Tzu wordt daardoor wat hittebestendiger dan sta ik zeker open voor een nakomeling, evt F1 of F2 (dus 1/2 of 3/4 Shih Tzu) nadat Mahdu of Dívka er niet meer is.
Ik vind het ras nl ontzettend leuk maar baal er nu al van dat we dadelijk weer naar de 25c en warmer gaan omdat Mahdu dan bijna niet meer functioneert.
En met alle respect hoor Loraine, maar 25 graden heden ten dage is gewoon heet. En warmer wordt nog erger. Een shih-tzu is er misschien niet tegen bestand, maar mijn herder ook niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. :mrgreen:
En o.a. een trachea collaps wat bij shih-tzu`s kan voorkomen komt ook bij de Maltezer bijvoorbeeld. Menig shih tzu leid een normaal leven.
Ik baal ervan als een stekker dat de shih-tzu zo slecht in het nieuws is. Hou alles in perspectief a.u.b. Doet het ontzettende lieve ras geen goed.

-
Lise
Ik baal ervan als een stekker dat de shih-tzu zo slecht in het nieuws is. Hou alles in perspectief a.u.b. Doet het ontzettende lieve ras geen goed.
[/quote]
Met het slecht in het nieuws staan, valt het volgens mij wel mee.
Ik merk het verschil tussen Twister (Shih Tzu) en Max en Pepper (Malteser en Boomer). Twister heeft het bij 20 graden en een zonnetje echt zwaarder dan Max en Pepper. Tuurlijk hoeft het ras niet te verdwijnen, maar de ras standaard zal dan aangepast worden.
BTW, jammer dat Houkje niet reageert.
[/quote]
Met het slecht in het nieuws staan, valt het volgens mij wel mee.
Ik merk het verschil tussen Twister (Shih Tzu) en Max en Pepper (Malteser en Boomer). Twister heeft het bij 20 graden en een zonnetje echt zwaarder dan Max en Pepper. Tuurlijk hoeft het ras niet te verdwijnen, maar de ras standaard zal dan aangepast worden.
BTW, jammer dat Houkje niet reageert.
@Lise
En heeft Twister last als hij slaapt? (snurken)
Zeker best wel jammer dat Houkje niet reageert.
En heeft Twister last als hij slaapt? (snurken)
Zeker best wel jammer dat Houkje niet reageert.

mijn meiden kunnen er best goed tegen
ga uiteraard met 25gr of hoger ´s middags geen lange wandelingen maken
ze liggen deze dagen rustig een tijd in de volle zon
zijn Spaanse temperaturen gewend
ga uiteraard met 25gr of hoger ´s middags geen lange wandelingen maken
ze liggen deze dagen rustig een tijd in de volle zon
zijn Spaanse temperaturen gewend

Tja, ik houd er ook rekening mee, met de warmte, maar dat deed ik met mijn vastgotaspets ook.........en die heeft een herdershondenkop.
En dan vraag ik mij in alle eerlijkheid af. De kleine tibetaantjes, de shih, de tibbie en de lhasa, ze zijn gefokt in tibet om, op de kloostermuren rond te lopen en te waarschuwen bij onraad. Niets vachtverzoeging, gewoon lange vervilte vachten. Maar op die muren is vast geen schaduw, oke, dan liggen ze er achter in de wchaduw. Maar in Tibet is het toch ook gloeiend heet.....,,
Paar jaar terug van eeen.lhasa fokker gehoordm die was in Tibet gaan kijken naar de oorspronkelijke hondjes in de klossters, vandaar dat ik van die vervilte vachten weet.
En sorry, maar vaak moeten langharige honden in de zomer kaal.....is zo lekker koel. Niets lekker koel, die lange vacht houdt ook de zon tegen. Ik waarschuwde de mensen altijd als ze met een dergelijke wens bij mij kwamen. Kijk uit in de zon, zonder vacht heel veel kans op verbranden en zonnesteek. Veel mensen weten dit niet.
Gelukkig hier op het forum zie ik de shoetjes altijd met een behoorlijk vachtje
En dan vraag ik mij in alle eerlijkheid af. De kleine tibetaantjes, de shih, de tibbie en de lhasa, ze zijn gefokt in tibet om, op de kloostermuren rond te lopen en te waarschuwen bij onraad. Niets vachtverzoeging, gewoon lange vervilte vachten. Maar op die muren is vast geen schaduw, oke, dan liggen ze er achter in de wchaduw. Maar in Tibet is het toch ook gloeiend heet.....,,
Paar jaar terug van eeen.lhasa fokker gehoordm die was in Tibet gaan kijken naar de oorspronkelijke hondjes in de klossters, vandaar dat ik van die vervilte vachten weet.
En sorry, maar vaak moeten langharige honden in de zomer kaal.....is zo lekker koel. Niets lekker koel, die lange vacht houdt ook de zon tegen. Ik waarschuwde de mensen altijd als ze met een dergelijke wens bij mij kwamen. Kijk uit in de zon, zonder vacht heel veel kans op verbranden en zonnesteek. Veel mensen weten dit niet.
Gelukkig hier op het forum zie ik de shoetjes altijd met een behoorlijk vachtje
-
Lise
Ja, ik weet dat met een korte coupe de kans op verbranden bestaat. Insmeren met zonnebrand gaat mij te ver. Sowieso loop ik niet met de honden in de brandende zon. Mijn honden zijn kort. Ik vind ze toch echt een stuk energieker als ze gekortwiekt zijn
.
Ach, het is ieder zijn eigen keuze toch?
Ach, het is ieder zijn eigen keuze toch?
Zeker waar. Ik bedoelde te zeggen dat kaalscheren niet helpt bij hitte. Diki is ook kort, nou ja, cm of 5 zit er wel op.